What Constitutes ‘Worship’?

30 CLASSICAL SCHOLARS EXPLAINING: WORSHIP
———————————

1- IMAM ABU HANIFAH was asked 1200 years ago:
قال المتعلمُ رحِمه اللهُ : أخْبِرْني عن العبادة ما تفسيرها ؟
قال العالمُ رضِي اللهُ عن : إسمُ العبادة إسمٌ جامعٌ يجتمِع فيه الطاعةُ والرَّغْبة والإقرار بالربُوبية
ولو كان العملُ بالطاعةِ وحْدَها في كلِّ شئٍ عبادةً لكانَ كلُّ مَن أطاعَ غيرَ اللهِ تعالى فقدْ عبَده
Question: “Tell me about “worship” – how is it explained/defined?”
Imam Abu Hanifah: “worship” is a comprehensive word, which includes obedience and desire AND ACKNOWLEDGEMENT OF LORDSHIP.
But if someone were to consider acts like “obedience” in itself as a form of worship, then everyone alongside Allah who was obeyed would have been equally worshiped!”
[“Al-Aalim wal-Muta’allim”, p. 28].
https://ia800205.us.archive.org/19/items/PDF_Abu_Hanifa/Al_Alim_val_Mutaalim.pdf

2- IMAM ABU BAKR IBN FURAK explained those words of Imam Abu Hanifah:
واعلمْ أنه ليس معنى الطاعة معنى العبادة , وقد يكون طاعة لا عبادة , ألا ترى أنه قال : { مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ } , ولا يُقال لِمَن أطاعَ الرسولَ أنه عبَد الرسولَ
لأنَّ العبادةَ طاعةٌ مخصوصةٌ , وهو أن يكون طاعةً معها خضوعٌ وتذليلٌ وتعظيمٌ وتقربٌ يُعتقَد معه الهيْبة بالمعبود , إذ لم يكون معنى الطاعة إلا معنى العبادة
والشيطان وإن أمَر موافقةَ الهوى ومخالفةَ الرحمن , فيوافق فعْلُ العبد ما دعا إليه الشيطانُ فإنه لا يصِحُّ أن يقالَ إنه عبَد الشيطانَ لِما لمْ يقصِد التقرُّبَ إليه بذلك ولا يحبُّه ولايُرضِيه
بل يرى المؤمنُ مخالفةَ الشيطانِ ديناً وبغضَه وعداوتَه حقاً وصواباً , وذلك عقدُه في أصلِ دينه , فكيف يجوز أن يُقالُ إنه عبَد الشيطانَ في معصيتِه ربَّه
“Know therefore that “obedience” itself is not considered worship, because some forms of obedience are not neccesarily worship.
DO YOU NOT SEE THAT GOD SAYS IN THE QUR’AN: “WHOEVER HAS OBEYED THE PROPHET HAS OBEYED GOD?” [QUR’AN 4:80].
CAN IT BE SAID THAT WHOEVER OBEYED THE PROPHET HAS WORSHIPPED HIM?
So the “obedience” of worship is something specific, and that is when with that obedience is associated with submission, surrender and glorification of a deity.
The believers consider their disobedience to the devil as part of their religion, and enmity with the devil to be the truth and correct. That is their belief in the Asludin.
So how can it be said that they worshiped the devil in their disobedience of their Lord?”
[“Sharh Al-‘Aalim wal-Muta’alim”, p. 219].
https://ia800904.us.archive.org/30/items/ithaf-al-kaenat/al-3alem-wal-mota3allem.pdf

3- IMAM QARAFI AL-MALIKI says:
اتفق الناس على أن السجود للصنم على وجه التذلل والتعظيم له كفر ولو وقع مثل ذلك في حق الولد مع والده تعظيما له وتذللا أو في حق الأولياء والعلماء لم يكن كفرا والفرق عسير
فإن قلت السجود للوالد والعالم يقصد به التقرب إلى الله تعالى فلذلك لم يكن كفرا قلت : وكذلك السجود للصنم فقد كانوا يقولون { ما نعبدهم إلا ليقربونا إلى الله زلفى } فقد صرحوا بقصد التقرب إلى الله تعالى بذلك السجود فإن قلت الله تعالى أمر بتعظيم الآباء والعلماء ولم يأمر بتعظيم الأصنام بل نهى عنه فلذلك كان كفرا قلت إن كان السجودان في المسألتين متساويين في المفسدة استحال في عادة الله أن يأمر بما هو كفر في بعض المواطن لقوله تعالى { ولا يرضى لعباده الكفر } أي لا يشرعه دينا ومعناه أن الفعل المشتمل على فساد الكفر لا يؤذن فيه ولا يشرع فلا يقال : إن الله تعالى شرع ذلك في حق الآباء والعلماء دون الأصنام .
وحقيقة الكفر في نفسه معلومة قبل الشريعة وليست مستفادة من الشرع ولا تبطل حقيقتها بالشريعة ولا تصير غير كفر فحينئذ الفرق مشكل وقد كان الشيخ عز الدين بن عبد السلام يستشكل هذا المقام ويعظم الإشكال فيه .
“The people unanimously agree that prostrating to an idol out of submission and respect is disbelief, but if a son did the same to his father, out of respect and submission, or to the pious people and the scholars, then it will not be disbelief.
THE DIFFERENCE IS DIFFICULT.
If it is said: “With the prostration to the father or the teacher, a person seeks nearness to God – that is why it is not disbelief.”
I say: The same can be said about idols, because they also used to say: “We do not worship them, except to bring us closer to God.” (Qur’an 39:3). So they clarified that they sought nearness to God with that prostration …
AND IZZ IBN ABDUL-SALAM CONSIDERED THIS A BIG DILLEMAA, AND HE USED TO MAKE A BIG DEAL OUT OF THIS ISSUE (ISHKAAL).
[“Al-Furuq”, 1/126].
http://islamport.com/d/2/usl/1/6/41.html

4- IBN AL-SHAATT AL-MALIKI explained this difficulty of Al-Qarafi:
قلت : أغفل الوصف المفرق فعسر عليه الفرق والوصف المفرق أن سجود من سجد للأصنام لم يسجد لها لمجرد التذلل والتعظيم بل لذلك مع اعتقاد أنها آلهة وأنها شركاء لله تعالى ولو وقع مثل ذلك مع الوالد أو العالم أو الولي لكان ذلك كفرا لا شك فيه
وأما إذا وقع ذلك أو ما في معناه مع الوالد لمجرد التذلل والتعظيم لا لاعتقاد أنه إله وشريك لله عز وجل فلا يكون كفرا وإن كان ممنوعا سدا للذريعة .
قلت : إغفاله ما نبهت عليه أوقعه في هذا الخبال وعظم عنده وعند شيخه أمر الإشكال وقد تبين الحق في ذلك على الكمال والحمد لله الواقي من الضلال .
“I say: He did elaborate, because explaining the difference became too difficult for him.
THE EXPLANATION IS AS FOLLOWS: SOMEONE WHO PROSTRATES FOR AN IDOL DOES NOT ONLY DO THIS WITH SUBMISSION AND RESPECT, BUT ALSO WITH A BELIEF THAT IT IS A GOD – SO A PARTNER WITH GOD!
IF THE SAME HAPPENS WITH A FATHER OR A TEACHER OR A SAINT – IT WOULD BE DISBELIEF TOO!
There is no doubt about this.
But if someone did that with a father, only out of submission and respect, without believing that it is a god or partner of God, then it is not disbelief, even though it is forbidden to block the means (to Kufr).”
[‘Anwar al-Burooq’, 1/227].
http://islamport.com/d/2/usl/1/6/41.html
IBN AL-SHAATT AL-MALIKI says elsewhere:
إن كان السجود للصنم مع اعتقاد كونه إلها فهو كفر ، وإلا فلا ، بل يكون معصية إن كان لغيره إكراه أو جائز عند الإكراه
“IF THE PROSTRATION TO AN IDOL IS ACCOMPANIED WITH THE BELIEF THAT IT IS A DEITY, THEN IT IS DISBELIEF. IF IT IS NOT ASSOCIATED WITH THIS BELIEF, THEN IT IS NOT.
He will be sinful if he does this without compulsion.
Under compulsion it becomes permissible.”
[“Idraar al-Shuruq”, 4/115].

5- IMAM AL-GHAZALI ASH-SHAFI’II says:
قال الإمام الغزالي رحمه الله: “
فإن قيل السجود بين يدي الصنم كفر وهو فعل مجرد لا يدخل تحت هذه الروابط فهل هو أصل آخر؟ قلنا: لا، فإن الكفر: في اعتقاده تعظيمَ الصنم، وذلك تكذيب لرسول الله صلى الله عليه وسلم والقرآنِ، ولكن يُعرف اعتقادُه تعظيمَ الصنم: تارة بتصريح لفظه، وتارة بالإشارة إن كان أخرس، وتارة بفعل يدل عليه دلالة قاطعة كالسجود حيث لا يحتمِل أن يكون السجود لله وإنما الصنم بين يديه كالحائط وهو غافل عنه، أو غيرُ معتقد تعظيمَه، وذلك يعرف بالقرائن
”. [الاقتصاد في الاعتقاد: ص 160].
“If it is said: Prostration to an idol is disbelief and this is an act that is not related to all these conditions, so is this a new category?”
We say: No, because THE DISBELIEF HERE IS THE VENERATION OF AN IDOL, WHICH CONSTITUTRES DENIAL OF THE PROPHET OF GOD AND THE QUR’AN.
WE CAN FIND OUT ABOUT HIS BELIEFS REGARDING THE VENERATION OF THE IDOL FROM A SPOKEN WORD, AN INDICATION IF HE IS MUTE OR IT COULD BE AN ACTION LIKE A PROSTRATION.
Excluded from this ruling are situation in which the person was not aware of the idol, so if someone was intending to prostrate to Allah but the idol was in front of him like a wall, or someone who was unaware of it altoghether or someone who does not belief in the veneration of it.
These things can be known by clues/indications.”
[‘al-Iqtisad fi al-‘itiqad’, 160].
http://islamport.com/w/aqd/Web/423/83.htm

6- ‘ADUD AL-DIN AL-‘ILJI SHAFI’II says:
لو عُلم أنه لم يسجد لها على سبيل التعظيم واعتقاد الإلهية لم يُحكم بكفره فيما بينه وبين الله
“If it was possible to know that he did not prostrate to [the idol] out of veneration and belief that it is a deity – WE WILL NOT RULE ON HIS DISBELIEF IN WHAT IS BETWEEN HIM AND GOD.”
[‘Al-Mawaqif’, 3/540].

7- IMAM AL-JURJANI HANAFI says, explaining the words above:
حتى لو علم أنه لم يسجد لها على سبيل التعظيم واعتقاد الإلهية بل سجد لها وقلبه مطمئن بالتصديق لم يحكم بكفره فيما بينه وبين الله وإن أجري عليه حكم الكفر في الظاهر
“{If it was possible to know that he did not prostrate to [the idol] out of veneration and belief that it is a deity} – but prostrated to it while his heart was convinced with the testimony of faith, {we will not rule on his disbelief in what is between him and God} – EVEN THOUGH THE RULING OF DISBELIEF WILL BE APPLIED ON HIM IN THE APPARENT SENSE.”
[“Sharh al-Mawaqif”, 8/329].

8- IMAM RAMLI SHAFI’II says:
السجود لصنم أو شمس، أو مخلوق آخر؛ لأنه أثبت لله شريكاً، نعم إن دلت قرينة قوية على عدم دلالة الفعل على الاستخفاف كسجود أسير في دار الحرب بحضرة كافر خشية منه فلا كفر
“LIKE THE PROSTRATION TO AN IDOL OR THE SUN OR OTHER CREATION (IT IS DISBELIEF) BECAUSE HE HAS ASSOCIATED A PARTNER WITH GOD.
However, if there is a strong indication that the issue is lighter than that, so for example if a [Muslim] prisoner is seen prostrating in the land of war in the presence of disbelievers, fearing for his life – he will not commit disbelief by doing this act.”
[‘Nihayat al-Muhtaaj’, 7/417].
And Imam Ramli Shafi’ee also said:
قال ابن الصلاح: ما يفعله عوام الفقراء من السجود بين يدي المشايخ فهو من العظائم ولو كان بطهارة وإلى القبلة وأخشى أن يكون كفراً
“Ibn Salaah said: What the poor laymen do, such as prostrating between the feet of scholars, is one of the greatest sins, even when it happens in state of cleanliness (tahara) and towards the Qiblah. IT IS FEARED THAT IT MAY BE KUFR.”
[“Nihayat al-Muhtaaj”, 1/375].

9- IMAM AL-SHERWANI explains those words of Ramli:
وقال العلامة الشرواني في حاشيته على تحفة ابن حجر (1/146): (مجرد السجود بين يدي المشايخ لا يقتضي تعظيم الشيخ كتعظيم الله عز وجل بحيث يكون معبوداً، والكفر إنما يكون إذا قصد ذلك).
“THE PROSTRATION IN FRONT OF THE SCHOLAR DOES NOT EQUATE TO VENERATION OF THE SCHOLARS LIKE GOD IS VENERATED IN THE SENSE THAT IT IS A DEITY. KUFR WILL TAKE PLACE WHEN THAT IS INTENDED.”
[“Hawashi al-Sherwani”, 1/239].

10- IBN TAHIR AL-BAGHDADI AL-SHAFI’II says:
السجود للشمس أو للصنم وما جرى مجرى ذلك: من علامات الكفر وإنْ لم يكن في نفسه كفرا إذا لم يضامَّه عقد القلب على الكفر، ومَن فعل شيئا من ذلك أجرينا عليه حكم أهل الكفر وإن لم نعلم كفره باطنا
“As for the prostration to the sun or the idol and the likes of it: these are indications of disbelief, even though they may not be in themselves acts of disbelief when its not combined with the conviction of the heart.
IF SOMEONE OUTWARDLY PERFORMS ANY OF THESE ACTS (PROSTRATION TO THE SUN OR IDOLS), WE WILL APPLY THE RULING OF THE PEOPLE OF DISBELIEF ON HIM, EVEN THOUGH WE DO NOT KNOW HIS INTERNAL DISBELIEF.”
[‘Usul al-Din’, 266].

11- IMAM AL-ZAYLA’II said:
وما يفعلون من تقبيل الأرض بين يدي العلماء فحرام، والفاعل والراضي به آثمان لأنه يشبه عباده الوثن، وذكر الصدر الشهيد أنه لا يكفر بهذا السجود لأنه يريد به التحية
“And what takes place, like the kissing of the ground under the feet of scholars, is HARAM.
And the one who does that and is content with it is a sinner, for he has treated that LIKE an idol (tashabuh).
Al-Sadr Al-Shaheed said HE DOES NOT BECOME A KAFIR WITH THIS PROSTRATION, BECAUSE HIS INTENTION IS JUST A GREETING. ”
[“Tabyin al-Haqa’iq”, 6/25]. .

12- IMAM DHAHABI says:
قال الإمام الذهبي في معجم الشيوخ الكبير (1/ 73): (ألا ترى الصحابة في فرط حبهم للنبي صلى الله عليه وسلم، قالوا: ألا نسجد لك؟ فقال: «لا» فلو أذن لهم لسجدوا له سجود إجلال وتوقير، لا سجود عبادة كما قد سجد إخوة يوسف عليه السلام ليوسف، وكذلك القول في سجود المسلم لقبر النبي صلى الله عليه وسلم على سبيل التعظيم والتبجيل لا يكفر به أصلا، بل يكون عاصيا فليعرف أن هذا منهي عنه، وكذلك الصلاة إلى القبر).
“… When the brothers of Yusuf went to prostrate for him it was not the prostration of worship.
THE SAME GOES FOR A MUSLIM WHO PROSTRATES TO THE PROPHET’S GRAVE, TO RESPECT IT. HE DOES NOT BECMOME A KAFIR BECAUSE OF THIS, BUT HE IS A SINNER.
So he must know that this is prohibited. The same goes for praying towards a grave.”
[“Mujam al-Shuyukh” 1/73].

13- IMAM AL-MAWSILI HANAFI said:
قال الموصلي الحنفي رحمه الله تعالى في: ” الاختيار لتعليل المختار”(4/434) : “وتقبيل الأرض بين يدي السلطان أو بعض أصحابه- ليس بكفر؛ لأنه تحية وليس بعبادة ، ومن أكره على أن يسجد للملك: الأفضل أن لا يسجد؛ لأنه كفر ، ولو سجد عند السلطان على وجه التحية لا يصير كافرا” ا.هـ.
“As for kissing the ground in front of the ruler or some of his companions, THIS IS NOT DISBELIEF, BECAUSE THIS IS DONE AS A GREETING, NOT WORSHIP.”
[“Al-Ikhtyaar li Ta’lil al-Mukhtar”, 4/434].

14- IMAM NAWAWI said:
واعلم أن الذبح للمعبود وباسمه، نازل منزلة السجود له، وكل واحد منهما نوع من أنواع التعظيم والعبادة المخصوصة بالله تعالى الذي هو المستحق للعبادة، فمن ذبح لغيره من حيوان أو جماد كالصنم على وجه التعظيم والعبادة، لم تحل ذبيحته، وكان فعله كفرا، كمن سجد لغيره سجدة عبادة، وكذا لو ذبح له ولغيره على هذا الوجه، فأما إذا ذبح لغيره لا على هذا الوجه، بأن ضحى أو ذبح للكعبة تعظيما لها لأنها بيت الله تعالى، أو الرسول لأنه رسول الله صلى الله عليه وسلم، فهذا لا يجوز أن يمنع حل الذبيحة، وإلى هذا المعنى، يرجع قول القائل: أهديت للحرم، أو للكعبة. ومن هذا القبيل، الذبح عند استقبال السلطان، فإنه استبشار بقدومه، نازل منزلة ذبح العقيقة لولادة المولود، ومثل هذا لا يوجب الكفر
“Know that sacrificing an animal for a deity, or in its name, is like a prostration to it.
Each of these is a form of reverence and worship, which should be performed only for God – the only one who is worthy of worship.
SO IF SOMEONE SACRIFICES SOMETHING FOR OTHER THAN GOD, WHETHER IT IS AN ANIMAL OR IT IS LIFELESS LIKE AN IDOL, ON THE BASIS OF VENERATION AND WORSHIP, THEN THAT SACRIFICE IS NOT ALLOWED, AND THE ACT IF KUFR, JUST LIKE THE ONE WHO PROSTRATES FOR ANOTHER WITH THE PROSTRATION OF WORSHIP (SAJDAH IBAADAH).
The same applies to sacrificing for others on this basis.
HOWEVER, IF HIS SACRIFICE FOR ANOTHER IS NOT ON THIS BASIS (OF WORSHIP), but he sacrifices it for the sake of the Ka’bah to honor it for the fact that it is God’s House, or sacrifices for the sake of the Prophet, because it is the Prophet of God, then it is not permissible to forbid this and the sacrifice is permitted.
That is why they say: “I have dedicated this to the Haram” or: “The Ka’bah.”
And the same goes for sacrificing something during the arrival of the king.
It is only a happy announcement of his arrival, like the sacrifice during ‘Aqeeqah at the birth of a child.
THESE THINGS DO NOT NECCESARILY COME UNDER KUFR.”
[“Rawdah At-Talibeen”, 3/205-206].
He also said (1/326):
وقال الإمام النووي في روضة الطالبين وعمدة المفتين (1/326): (السجود بين يدي المشايخ، فإن ذلك حرام قطعا بكل حال، سواء كان إلى القبلة، أو غيرها. وسواء قصد السجود لله تعالى، أو غفل. وفي بعض صوره ما يقتضي الكفر عافانا الله تعالى).
“As for the prostration in front of the scholars, this is totally haraam in every situation, whether it is in the direction of the Qiblah or not. Irrespective if the person intended to prostrate to God or was negligent in this regard. IN SOME CASES IT WILL CONSTITUTE DISBELIEF, may God protect us.”
And also (10/64):
وقال النووي في \”روضة الطالبين\”31 معرفاً الردة: (هي قطع الإسلام، ويحصل ذلك تارة بالقول الذي هو كفر، وتارة بالفعل. والأفعال الموجبة للكفر هي التي تصدر عن تعمد واستهزاء بالدين صريح، كالسجود للصنم أو للشمس، وإلقاء المصحف في القاذورات، والسحر الذي فيه عبادة الشمس ونحوها).
“Certain acts neccesitate Kufr … such as prostrating to an idol or the sun.”

15- IMAM AL-SHATIBI said:
قال الشاطبي في الموافقات (3ج/7-9)
المسألة الأولى : إن الأعمال بالنيات والمقاصد معتبرة في التصرفات من العبادات والعادات والأدلة على هذا المعنى لا تنحصر . ويكفيك منها أن المقاصد تفرق بين ما هو عادة وما هو عبادة ، وفي العبادات بين ما هو واجب وغير واجب ، وفي العادات بين الواجب والمندوب والمباح والمكروه والمحرم والصحيح والفاسد وغير ذلك من الأحكام ، والعمل الواحد يقصد به أمر فيكون عبادة ، ويقصد به شيء آخر فلا يكون كذلك ، بل يقصد به شيء فيكون إيمانا ، ويقصد به شيء آخر فيكون كفرا كالسجود لله أو للصنم . وأيضا فالعمل إذا تعلق به القصد تعلقت به الأحكام التكليفية ، وإذا عري عن القصد لم يتعلق به شيء منها كفعل النائم والغافل والمجنون .
“Take the same act, if you intend one thing, it becomes worship! But if you intend something else, it becomes something else.
IF YOU INTEND WITH IT ONE THING, IT BECOMES FAITH AND IF YOU INTEND SOMETHING WITH IT, IT BECOMES DISBELIEF.
FOR EXAMPLE A PROSTRATION TO GOD AND TO AN IDOL.”
[“Al-Muwafaqat”, 3/9].

16- IBN ABDUL-BARR said:
أن القائل مطرنا بنوء كذا : أي بسقوط نجم كذا أو بطلوع نجم كذا ، إن كان يعتقد أن النوء هو المنزل للمطر والخالق له والمنشئ للسحاب من دون الله ، فهذا كافر كفرا صريحا ينقل عن الملة
وإن كان أراد أن الله – عز وجل – جعل النوء علامة للمطر ووقتا له وسببا من أسبابه ، كما تحيى الأرض بالماء بعد موتها وينبت به الزرع ويفعل به ما يشاء من خليقته ، فهذا مؤمن لا كافر ويلزمه مع هذا أن يعلم أن نزول الماء لحكمة الله – تعالى – ورحمته وقدرته لا بغير ذلك ; لأنه مرة ينزله بالنوء ومرة بغير نوء كيف يشاء لا إله إلا هو
“As for the person who says: “We got rain from such and such a star!”
Meaning from the demise or rise of a star — IF HE BELIEVES (I’TIQAAD) THAT THE STAR HIMSELF SENDS RAIN OR CREATES RAIN OR PRODUCES CLOUDS IN INSTEAD OF ALLAH, THEN IT IS THAT THE KAAFIR, WHOSE DISBELIEF IS CLEAR AND HAS STEPPED OUTSIDE THE SHORES OF RELIGION.
BUT IF HE MEANS THAT ALLAH HAS SET CERTAIN STARS AS OMENS (‘ALAMAAT) FOR RAIN, OR ITS TIME, OR A SABAB (REASON) OF RAIN, LIKE RAIN-WATER BRINGS THE EARTH TO LIFE, AND THAT GROW THINGS, THEN THIS PERSON IS A BELIEVER, NOT A KAAFIR.
It must be explained to him that the rain coming down is only a Wisdom of Allah, and it is a Blessing and Power of Him, and not of others, for sometimes He sends it down in the presence of stars and sometimes in the absence of stars . He does what He wants. There is no God besides Him. ”
[“Al-Istidhkaar”, 7/153].

17- IMAM AL-BUJAIRIMI said:
مجرد السجود بين يدي المشايخ لا يقتضي تعظيم الشيخ كتعظيم الله عز وجل بحيث يكون معبوداً، والكفر إنما يكون إذا قصد ذلك
“PROSTRATION TO A SCHOLAR IS NOT LIKE THE PROSTRATION TO GOD, IN THE SENSE THAT IT IS A DEITY. KUFR WILL ONLY TAKE PLACE IF SOMEONE INTENDS THAT.”
[“Bujairimi alal Khatib”, 1/523].

18- KHATIB AL-SHIRBINI said:
لا تحِلُّ ذبيحةُ مسلمٍ ولا غيرِه لغير الله ؛ لأنه مما أُهِلَّ به لغير الله ، بل إن ذبَح المسلمُ لذلك تعظيماً وعبادةً كفَر كما لو سجَد له لذلك
قال الرُّوياني : من ذبح للجِنِّ وقصَد التقرُّبَ إلى الله تعالى ليصرِفَ شرَّهم عنه فهو حلالٌ ، وإن قصد الذبْحَ لهم فحرامٌ ، وإنْ ذبَح للكعبة أو للرُّسُل تعظيماً لكوْنها بيتَ الله أو لكونهم رُسُلَ الله جازَ
“The animal sacrificed for other than God is not allowed, whether it was sacrificed by a Muslim or someone else.
IN FACT, IF A MUSLIM WERE TO SACRIFICE IT OUT OF VENERATION AND WORSHIP (FOR OTHER THAN GOD), THEN THAT WOULD BE KUFR, JUST LIKE THE PROSTRATION TO IT.
Al-Ruyaani said: “Whoever sacrifices for a Jinn but intended to actually sacrifice for God so that he wards them off evil, then that is permissible. If he intended to sacrifice for the Jinn, then it is prohibited.
And if he would sacrifice for the Ka’bah, or for the Prophet, out of respect that it is the House of Allah or that it is the Prophet of God, then that is also allowed. ”
[“Mughni al-Mohtaj”, 4/363].

19- IMAM AL-RUHAYBANI HANBALI said:
وقال العلامة مصطفى الرحيباني الحنبلي في مطالب أولي النهى في شرح غاية المنتهى (6/278): (“أو سجد لصنم أو كوكب” كشمس أو قمر؛ كفر؛ لأنه أشرك به سبحانه وتعالى.
“ويتجه السجود للحكام والموتى بقصد العبادة كفر” قولا واحدا، باتفاق المسلمين “والتحية” لمخلوق بالسجود له “كبيرة” من الكبائر العظام، والسجود لمخلوق حي أو ميت “مع الإطلاق” العاري عن كونه لخالق أو مخلاق “أكبر إثما وأعظم جرما إذ السجود لا يكون إلا لله وهو اتجاه حسن”).
“Or if he prostrates to an idol or a star, like the sun or the moon, then this is disbelief, because he has associated [partners] with God.
What differs is the prostration for the ruler or the dead: IF IT IS WITH THE INTENTION OF WORSHIP, IT IS DISBELIEF by agreement of the Muslims.
But if the intention is greeting a created being by prostration for it, then it is a major sin from among the great sins.”
[“Matalib Uli An-Nuha”, 6/278].

20- IMAM AL-SAFARINI AL-HANBALI said:
وقال السفاريني الحنبلي رحمه الله تعالى في “الذخائر شرح منظومة الكبائر” (ص/373) :” والحاصل أن السجود لغير الله إما أن يكون على وجه العبادة بدعوى أن المسجود إله كالصنم ، أو لا كالسجود لنحو الوالد والظلمة والمشايخ .فالأول : كفرٌ إجماعاً . والثاني : حرامٌ من الكبائر ، وقد يكفر فاعله. اهـ
“PROSTRATION FOR OTHER THAN GOD CAN BE OF TWO TYPES:
Firstly: on the basis of worship, with the claim that the thing to which the prostration is done is a deity, like an idol.
Secondly: it can happen for parents, for oppressors or for teachers.
The first one is disbelief, by agreement.
The second one is haram, among the major sins, and the doer of it may commit disbelief.”
[“Al-Dhakhaair”, 373].

21- AL-QADHY IYAADH says:
وكذا بكل فعل أجمع المسلمون على أنه لا يصدر إلا من كافر، وإن كان صاحبه مصرحاً بالإسلام مع فعله ذلك الذي لا يصدر إلا من كافر، كالسجود للصنم والشمس والقمر والصليب الذي للنصارى والنار
“Similarly, (he commits kufr) if he commits AN ACT ABOUT WHICH THE MUSLIMS AGREE THAT THE ACT IS NOT POSSIBLE TO OCCUR EXCEPT FROM THE KAAFIR, even though the perpetrator professes to be a Muslim while performing the act. Examples of these are: prostrating to idols, sun, moon, cross and fire.”
[“Al-Shifaa”, 2/287].

22- IMAM AL-SHAWKANI said:
وقال الشوكاني في السيل الجرار (ص: 979): (وأما قوله: “ومنها السجود لغير الله” فلا بد من تقييده بأن يكون سجوده هذا قاصدا لربوبية من سجد له فإنه بهذا السجود قد أشرك بالله عزوجل وأثبت معه آلاها آخر.
وأما إذا لم يقصد إلا مجرد التعظيم كما يقع كثيرا لمن دخل على ملوك الأعاجم أنه يقبل الأرض تعظيما له فليس هذا من الكفر في شيء وقد علم كل من كان من الأعلام أن التكفير بالإلزام من أعظم مزالق الأقدام فمن أراد المخاطرة بدينه فعلى نفسه تجنى براقش).
“But his words: “And that includes prostration to other than God”- IT IS ESSENTIAL TO CLARIFY THIS BY NOTING THAT IF THIS PROSTRATION IS DONE WITH THE INTENTION OF AFFIRMING THE LORDSHIP OF THE ONE TO WHOM ONE PROSTRATES, THEN BY PROSTRATING IN THIS MANNER HE HAS ASCRIBED A PARTNER TO ALLAH, MAY HE BE GLORIFIED AND EXALTED, AND AFFIRMED THAT THERE IS ANOTHER GOD WITH HIM.
BUT IF HIS INTENTION IS ONLY TO SHOW RESPECT, AS HAPPENS OFTEN WITH THOSE WHO ENTER UPON FOREIGN (NON-ARAB) KINGS, WHERE THEY KISS THE GROUND IN VENERATION OF THE KING, THIS DOES NOT CONSTITUTE DISBELIEF AT ALL.
All scholars are agreed that labelling a specific person as a disbeliever is a very serious matter and is not to be taken lightly.”
[“Sayl al-Jaraar”, 4/580].

23- MULLA ALI QARI HANAFI said:
بخلاف السجود للسلطان، ونحوه، بدون قصد العبادة، بل بإرادة التعظيم، في التحية، فإنه حرام، ولا كفر، وقيل كفر
“Contrary to a prostration to the king, etc., with no intention of worship. IF IT HAPPENS ONLY AS A SIGN OF RESPECT, DURING A GREETING, IT IS HARAAM, NOT KUFR. It was said to be Kufr.”
[“Sharh Al-Shifaa”, 2/212].

24- IMAM MAR’II AL-KARMI HANBALI said:
“أن السجود للحكام بقصد العبادة كفر، وبقصد التحية كبيرة”.اهـ [غاية المنتهي في الجمع بين الإقناع والمنتهى 3/337].
“PROSTRATION TO THE RULER, WITH THE INTENTION OF WORSHIP IS DISBELIEF, AND WITH THE INTENTION OF A GREETING IS A MAJOR SIN.”
[“Ghayat al-Muntaha”, 3/337].

25- IMAM AL-DIMYATI said:
وقال الإمام شطا الدمياطي بعد أن تكلم عما يشترط في حل الذبيحة:
قال: وإذا علمت ذلك فما يذبح عند لقاء السلطان، أو عند قبور الصالحين، أو غير ذلك، فإن كان قصد به ذلك السلطان، أو ذلك الصالح كسيدي أحمد البدوي حرم، وصار ميتة، لأنه مما أهل لغير الله.
بل إن ذبح بقصد التعظيم والعبادة لمن ذكر كان ذلك كفرا.
وإن كان قصد بذلك التقرب إلى الله تعالى، ثم التصدق بلحمه عن ذلك الصالح مثلا، فإنه لا يضر.
كما يقع من الزائرين فإنهم يقصدون الذبح لله، ويتصدقون به كرامة ومحبة لذلك المزور، دون تعظيمه وعبادته. اهـ إعانة الطالبين حاشية فتح المعين
“I say: If we have understood that, then we know that it is not permissible to sacrifice at the arrival of the king, or at the tombs of the saints, and so forth.
If anyone does that for the king, or a pious man like Sayid Ahmad Al-Badawi, then it is HARAM and the meat is like a carcass, for it was slaughtered for other than God.
AND IF WITH THE SACRIFICE IS DONE ON BASIS OF VENERATION AND WORSHIP, THEN IT BECOMES KUFR.
However, if it is done on the basis of seeking nearness to God, and then one gives sadaqah of that meat on behalf of the saint, then there is no harm in this.
THE LATTER IS WHAT HAPPENS AT THE VISITORS (OF GRAVES), BECAUSE THEY SACRIFICE FOR GOD, AND GIVE THE MEAT AWAY AS CHARITY OUT OF RESPECT AND LOVE FOR THE ONE THEY VISIT, WITHOUT REVERING AND WORSHIPPING HIM.”
[“I’anat al-Talibin”, 2/394].

26- AL-‘ALLAAMAH SALAMAH AL-QUDHAA’II (albeit not from the mutaqadimin) said these golden words:
فحرره العلامة سلامة القضاعي رحمه الله تعالى في: “براهين الكتاب والسنة”(376) بقوله:
معنى العبادة شرعا: هو الإتيان بأقصى الخضوع قلبا وقالبا. فهي إذا نوعان، قلبية وقالبية
فالقلبية: هي اعتقاد الربوبية أو خصيصة من خصائصها، كالاستقلال بالنفع أوالضر، ونفوذ المشيئة لا محالة لمن اعتقد فيه ذلك
والقالبية: هي الإتيان بأنواع الخضوع الظاهرية-من قيام وركوع وسجود وغيرها-مع ذلك الاعتقاد القلبي، فإن أتى بواحد منها بدون ذلك الاعتقاد لم يكن ذلك الخضوع عبادة شرعا، ولو كان سجودا.وإنما قال العلماء بكفر من سجد للصنم: لأنه أمارة على ذلك الاعتقاد، لا لأنه كفر من حيث ذاته، إذ لو كان لذاته كفرا لما حل في شريعة قط، فإنه حينئذ يكون من الفحشاء، والله لا يأمر بالفحشاء، وقد كان السجود لغير الله عز وجل على وجه التحية والتكريم مشروعا في الشرائع السابقة، وإنما حرم في هذه الشريعة. فمن فعله لأحد تحية وإعظاما من غير أن يعتقد فيه ربوبية كان آثما بذلك السجود، ولا يكون به كافرا إلا إذا قارنه اعتقاد الربوبية للمسجود له
“The meaning of “worship” in the Shariah is: To make yourself totally submissive, both internally and externally. So it is a combination of the internal and external.
Internal: That is the belief in the divinity or one of its properties (خصائص الربوبية), such as complete independence from God to bring damage and benefit. […].
External: That is the visible form of submission – such as standing up, bowing down and prostrating and such things – with that faith (in the Divinity) in the heart.
However, if someone were to perform these acts without this intention, it would not be the submission of worship in Shariah – even if it was a prostration!
The reason the ‘ulmaa spoke of the Kufr of someone who prostitutes for an idol is because such a prostration is built on that Kufr (i.e is a consequence / reason of that kufr), and not because the prostration itself is kufr (من حيث ذاته).
If it were Kufr in itself, it would never have been allowed in any previous Shariahs! Then it would belong to Al-Fahshaa (evil deeds), “And Allaah does not command Al-Fahshaa.” (Qur’an 7:28).
In the early Shariahs, prostration was a sign of respect and salutation, which was forbidden in our Shariah. So if a person prostrates to another for salutation or respect, without believing it to be a deity, then he is a sinner because of this prostration – unless he believes in the divinity of the person to whom he is prostrating.”
[“Barahien Al-Kitab wal-Sunnah”, 376].

27- IBN HAJAR AL-HAYTHAMI said:
يقول الفقيه ابن حجر الهيتمي الشافعي في بيان المكفرات : ( ومنها : كل قول أو فعل صدر عن تعمد أو استهزاء بالدين صريح كالسجود للصنم أو الشمس سواء كان في دار الحرب أم دار الإسلام بشرط أن تقوم قرينة تدل على عدم استهزائه أو عذر ، وما في الحلية عن القاضي عن النص أن المسلم لو سجد للصنم في دار الحرب يحكم بردته ضعيف ، وواضح أن الكلام في المختار.
واستشكل العز بن عبد السلام الفرق بين السجود للصنم وبين ما لو سجد الولد لوالديه على جهة التعظيم حيث لا يكفر ، والسجود للوالد كما يقصد به التقرب إلى الله تعالى كذلك قد يقصد بالسجود للصنم كما قال تعالى : ” ما نعبدهم إلا ليقربونا إلى الله زلفـى ” ، ولا يمكن أن يقال إن الله شرع ذلك في حق العلماء والآباء دون الأصنام .
قال القرافي في قواعده : كان الشيخ يستشكل هذا المقام ويعظم الإشكال فيه ، ونقل هذا الإشكال الزركشي وغيره ولم يجيبوا عنه ويمكن أن يجاب عنه بأن الوالد وردت الشريعة بتعظيمه ، بل ورد شرع غيرنا بالسجود للوالد كما في قوله تعالى : ” وخروا له سجداً ” ، بناءً على أن المراد بالسجود ظاهره وهو وضع الجبهة على الأرض كما مشى عليه جمع .
وأجابوا بأنه كان شرعاً لمن قبلنا ، ومشى آخرون على أن المراد به الإنحناء ، وعلى كل فهذا الجنس قد ثبت للوالد ولو في زمن من الأزمان وشريعة من الشرائع ، فكان شبهة دارئة لكفر فاعله بخلاف السجود لنحو الصنم أو الشمس فإنه لم يرد هو ولا ما يشابهه في التعظيم في شريعة من الشرائع ، فلم يكن لفاعل ذلك شبهة لا ضعيفة ولا قوية فكان كافراً ولا نظر لقصد التقرب فيما لم يرد الشريعة بتعظيمه بخلاف من وردت بتعظيمه ، فاندفع الإشكال واتضح الجواب عنه كما لا يخفى .
وفي المواقف وشرحها : من صدق ما جاء به النبي صلى الله عليه وسلم ومع ذلك سجد للشمس كان غير مؤمن بالإجماع لأن سجوده لها يدل بظاهره على أنه ليس بمصدق ونحن نحكم بالظاهر ، فلذلك حكمنا بعدم إيمانه لأن عدم السجود لغير الله داخل في حقيقة الإيمان حتى لو علم أنه لم يسجد لها على سبيل التعظيم واعتقاد الإلهية بل سجد لها وقلبه مطمئن بالتصديق لم يحكم بكفره فيما بينه وبين الله ، وإن أجرى عليه حكم الكافر في الظاهر. انتهى ، ثم ما اقتضاه كلامه أعني الشيخ عـز الدين من أن العلماء كالوالد في ذلك يدل عليه ما في الروضة آخر سجود التلاوة وعبارته ، وسواء في هذا الخلاف وفي تحريم السجود ما يفعل بعد صلاة وغيرها وليس من هذا ما يفعله كثيرون من الجهلة الظالمين من السجود بين يدي المشائخ ، فإن ذلك حرام قطعاً بكل حال سواء أكان للقبلة أو لغيرها وسواء قصد السجود لله أو غفل ، وفي بعض صوره ما يقتضيه الكفر عافانا الله تعالى من ذلك انتهى .
فأفهم أنه قد يكون كفراً بأن قصد به عبادة مخلوق أو التقرب إليه ، وقد يكون حراماً إن قصد به تعظيمه أو أطلق ، وكذا يقال في الوالد .
فإن قلت : ما ذكرته من الجواب عن الإشكال في الوالد لا يأتي في العلماء لأنه لم ينقل صورة السجود لهم .
قلت : بل يأتي فيهم لأن تعظيمهم ورد به الشرع على أنه ثبت لجنسهم السجود كما في قوله تعالى : ” وإذ قلنا للملائكة اسجدوا لآدم فسجدوا إلا إبليس ” ، وآدم صلوات الله وسلامه على نبينا وعليه وعلى سائر الأنبياء المرسلين عليهم السلام كان بالنسبة للملائكة عليهم السلام هو العالم الأكبر ، فثبت لجنس العلماء السجود فكان شبهة وإن كان المراد في الآية بالسجود الانحناء عند جماعة ، وأن آدم لم يكن هو السجود له وإنما كان قبلة لسجودهم كما أن الكعبة قبلة لصلاتنا
[“Al-i`laam bi-qawati` al-Islaam”, 21].

28- IMAM ZAKARIYAH AL-ANSAARI said:
وقال شيخ الإسلام زكريا في شرح الروض:
(فإن ذبح للكعبة أو للرسل تعظيما لكونها بيت الله أو لكونهم رسل الله جاز) قال في الأصل وإلى هذا المعنى يرجع قول القائل: أهديت للحرم أو للكعبة
(وتحرم الذبيحة) إذا ذبحت (تقربا إلى السلطان) أو غيره عند لقائه لما مر
(فإن قصد الاستبشار بقدومه فلا بأس أو ليرضي غضبانا جاز كالذبح للولادة) أي كذبح العقيقة لولادة المولود؛ ولأنه لا يتقرب به إلى الغضبان في صورته بخلاف الذبح للصنم، ولو ترك قوله فلا بأس كان أولى وأخصر
(فإن ذبح للجن حرم إلا إن قصد) بما ذبحه (التقرب إلى الله ليكفيه شرهم) فلا يحرم اهـ
[“Asna al-Matalib Sharh Rawd al-Talib”, 6/495].
http://islamport.com/d/2/shf/1/1/44.html
And:
قال شيخ الإسلام زكريا في شرح البهجة:
قال الشيخان وأفتى أهل بخارى بتحريم ما يذبح عند لقاء السلطان تقربا إليه، ثم.
قالا واعلم أن الذبح للمعبود أو باسمه كالسجود له فمن ذبح لغير الله تعالى أو له ولغيره على وجه التعظيم والعبادة لم تحل ذبيحته وكفر بذلك كمن سجد لغيره سجدة عبادة
وإن كان على غير هذا الوجه كأن ذبح للكعبة تعظيما لها؛ لأنها بيت الله تعالى أو للنبي – صلى الله عليه وسلم -؛ لأنه رسول الله أو استبشارا لقدوم السلطان حلت ولا يكفر بذلك كما لا يكفر بالسجود لغير الله تذللا وخضوعا وإن حرم
وعلى هذا لو. قال ” بسم الله واسم محمد ” وأراد أذبح بسم الله وأتبرك باسم محمد فينبغي أن لا يحرم، ويحمل إطلاق من نفى الجواز عنه على أنه مكروه؛ لأن المكروه يصح نفي الجواز عنه اهـ
[“Sharh al-Bahjah”, 19/82].

29- In ‘TUHFAH AL-MUHTAJ’ (40/446):
تحفة المحتاج في شرح المنهاج
واعلم أنه لو قصد التشريك ينبغي أن يقال : إن كان في التبرك يذكر اسمه لم يحرم أخذا مما سيأتي من تصويب الرافعي ، وإن كان في الذبح له حرم ، وحرم المذبوح أخذا من قول الروض ، ولا تحل ذبيحة كتابي للمسيح ، ولا مسلم لمحمد ، أو للكعبة أي : مثلا قال في شرحه : إن ذبح لذلك تعظيما ، وعبادة كفر .
ا هـ .
وبه يعلم الفرق بين إطلاق الذبح لما ذكر ، وأن يقصد معه

التعظيم ، والعبادة

——————————————————————-

CONCLUSION:

Look at how the scholars differentiate between the types of prostrations, the types of sacrifices etc.

From their words, we can carve out the following:

Worship’ (العبادة) is anything you do to seek nearness to something you consider a deity (إله – رب) or make equal to God by giving other than God a share in godly attributes (خصائص الربوبية – خصائص الإلهية).

NONE of these acts are inherintly worship:

1- Prostration (السجود)
2- Sacrifice (الذبح)
3- Fasting (الصيام)
4- Kissing a stone (تقبيل الحجر )
5- Walking around something (الطواف)
6- Shaving hair (حلق الرأس)
7- Fear (خوف)

But they all become acts of ‘worship’, if they are accompanied with the belief (اعتقاد) and intention (قصد/النية/إرادة) of seeking nearness to a deity.

Think about it:

– A man may die out of fear of a snake or he may go mad out of love for a woman – but this will not constitute the worship of the snake and woman – unless he deifies them.

– Kissing the black stone during Hajj is Tawheed, but kissing an idol is Shirk – yet, both are stones. The only difference is the belief-system behind it.

– Shaving the head is just a hair-cut, but if its done as a ritual during Hajj, it becomes an act of ‘worship’, BECAUSE it involves god.

– Going around the Ka’bah (Tawaf) is worship, but driving around the roundabout is not worship, because in the latter, there is no deity involved.

INTERESTING QUESTION:

The scholars unanimously agreed (with the exception of murji’ah – مرجئة) that if someone willingly prostrates to an IDOL: Takfir will be made on him.
He will be considered a polytheist (مشرك).
But if someone prostrates to his ‘parents’ – it will not be considered Shirk, but it will still be Haram.
So what is the difference?
This intriguing question puzzled even some giant classical scholars, like Imam al-Qarafi & Izz Ibn Abdul-Salaam.
Imam Zarkashi also mentioned this problem, but did not respond to it.
But many other scholars, like Ibn al-Shaatt al-Maliki and Ibn Hajar al-Haythami stepped in, and explained:
The difference is that the idol is deified while parents are not.

Share This:

Leave Your Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *