Dreams Are Not Evidence

Dreams are not evidence and they cannot abrogate the Shariah:

1- Imam Nawawi quotes al-Qadhy Iyaadh:
أنه لا يبطل بسببه -أي المنام- سنة ثبتت، ولا يثبت به سنة لم تثبت، وهذا بإجماع العلماء.
‘𝗗𝗿𝗲𝗮𝗺𝘀 𝗰𝗮𝗻𝗻𝗼𝘁 𝗻𝘂𝗹𝗹𝗶𝗳𝘆 𝗮𝗻 𝗲𝘀𝘁𝗮𝗯𝗹𝗶𝘀𝗵𝗲𝗱 𝗦𝘂𝗻𝗻𝗮𝗵, 𝗻𝗼𝗿 𝗰𝗮𝗻 𝘁𝗵𝗲𝘆 𝗲𝘀𝘁𝗮𝗯𝗹𝗶𝘀𝗵 𝗮 𝗻𝗼𝗻-𝗲𝘀𝘁𝗮𝗯𝗹𝗶𝘀𝗵𝗲𝗱 𝗦𝘂𝗻𝗻𝗮𝗵 – 𝘁𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝗮𝗴𝗿𝗲𝗲𝗱 𝘂𝗽𝗼𝗻 𝗮𝗺𝗼𝗻𝗴 𝗮𝗹𝗹 𝘀𝗰𝗵𝗼𝗹𝗮𝗿𝘀.’
[‘Sharh Sahih Muslim’, 1/110].

2- Izz Ibn Abdul-Salam said:
وليست المنامات من الحجج الشرعية التي تثبت بها الأحكام
‘𝗗𝗿𝗲𝗮𝗺𝘀 𝗮𝗿𝗲 𝗻𝗼𝘁 𝗦𝗵𝗮𝗿’𝗶𝗶 𝗲𝘃𝗶𝗱𝗲𝗻𝗰𝗲𝘀 𝘄𝗵𝗶𝗰𝗵 𝗰𝗮𝗻 𝗲𝘀𝘁𝗮𝗯𝗹𝗶𝘀𝗵 𝗿𝗲𝗹𝗶𝗴𝗶𝗼𝘂𝘀 𝗿𝘂𝗹𝗶𝗻𝗴𝘀.’
[‘Fatawa Izz Ibn Abdul Salam’, p.44].

3- Ibn Hajar al-‘Asqalani said:
فالذي في الخبر رؤيا منام فلا حجة فيه
‘𝗪𝗵𝗮𝘁 𝗶𝘀 𝗺𝗲𝗻𝘁𝗶𝗼𝗻𝗲𝗱 𝗶𝗻 𝘁𝗵𝗶𝘀 𝗻𝗮𝗿𝗿𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻 𝗶𝘀 𝗮 𝗱𝗿𝗲𝗮𝗺, 𝘀𝗼 𝗶𝘁𝘀 𝗻𝗼𝘁 𝗲𝘃𝗶𝗱𝗲𝗻𝗰𝗲.’
[‘Fath al-Bari’, 9/145].

4- Hafiz al-Iraqi said:
ويترتب على ذلك أنه لو أخبر صادق عن النبي صلى الله عليه وسلم في النوم بحكمٍ شرعي مخالف لما تقرر في الشريعة لم نعتمده
‘𝗘𝘃𝗲𝗻 𝗶𝗳 𝗮 𝗿𝗲𝗹𝗶𝗮𝗯𝗹𝗲 𝗽𝗲𝗿𝘀𝗼𝗻 𝗰𝗹𝗮𝗶𝗺𝘀 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝘁𝗵𝗲 𝗣𝗿𝗼𝗽𝗵𝗲𝘁 𝘁𝗼𝗹𝗱 𝗵𝗶𝗺 𝘁𝗼 𝗮𝗰𝘁 𝗰𝗼𝗻𝘁𝗿𝗮𝗿𝘆 𝘁𝗼 𝘄𝗵𝗮𝘁 𝗶𝘀 𝗺𝗲𝗻𝘁𝗶𝗼𝗻𝗲𝗱 𝗶𝗻 𝘁𝗵𝗲 𝗦𝗵𝗮𝗿𝗶𝗮𝗵, 𝗶𝘁 𝗰𝗮𝗻𝗻𝗼𝘁 𝗯𝗲 𝗿𝗲𝗹𝗶𝗲𝗱 𝘂𝗽𝗼𝗻.’
[‘Tarh at-Tathreeb’, 8/205].

5- Ibn Kathir said:
وهذا منام لو صح عن أحمد بن كثير هذا لم يترتب عليه حكم شرعي
‘𝗧𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝗮 𝗱𝗿𝗲𝗮𝗺. 𝗘𝘃𝗲𝗻 𝗶𝗳 𝗶𝘁𝘀 𝗽𝗿𝗼𝘃𝗲𝗻 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝘁𝗵𝗶𝘀 𝗽𝗲𝗿𝘀𝗼𝗻 𝘀𝗮𝘄 𝘁𝗵𝗶𝘀 𝗱𝗿𝗲𝗮𝗺, 𝘁𝗵𝗲 𝗦𝗵𝗮𝗿’𝗶𝗶 𝗿𝘂𝗹𝗶𝗻𝗴𝘀 𝗰𝗮𝗻𝗻𝗼𝘁 𝗯𝗲 𝗯𝗮𝘀𝗲𝗱 𝗼𝗻 𝘁𝗵𝗶𝘀.’
[‘Al-Bidayah wa-Nihayah’, 1/216].

6- Imam al-Shatibi said:
وربما قال بعضهم : رأيت النبي صلى الله عليه وسلم في النوم ، فقال لي كذا وأمرني بكذا ، فيعمل بها ويترك بها معرضاً عن الحدود الموضوعة في الشريعة ، وهو خطأ ، لأن الرؤيا من غير الأنبياء لا يحكم بها شرعاً على حال إلا أن تعرض على ما في أيدينا من الأحكام الشرعية ، فإن سوغتها عمل بمقتضاها ، وإلا وجب تركها والإعراض عنها ،
‘𝗧𝗵𝗲𝗿𝗲 𝗮𝗿𝗲 𝘀𝗼𝗺𝗲 𝗽𝗲𝗼𝗽𝗹𝗲 𝘄𝗵𝗼 𝘀𝗮𝘆: ‘𝗜 𝘀𝗮𝘄 𝘁𝗵𝗲 𝗣𝗿𝗼𝗽𝗵𝗲𝘁 𝗶𝗻 𝗺𝘆 𝗱𝗿𝗲𝗮𝗺 𝗮𝗻𝗱 𝗵𝗲 𝗼𝗿𝗱𝗲𝗿𝗲𝗱 𝗺𝗲 𝘁𝗼 𝗱𝗼 𝘀𝘂𝗰𝗵 𝗮𝗻𝗱 𝘀𝘂𝗰𝗵!’
𝗛𝗲 𝘄𝗶𝗹𝗹 𝘀𝘁𝗮𝗿𝘁 𝗮𝗰𝘁𝗶𝗻𝗴 𝗼𝗻 𝘁𝗵𝗼𝘀𝗲 𝘁𝗵𝗶𝗻𝗴𝘀, 𝗲𝘃𝗲𝗻 𝗶𝗳 𝗶𝘁 𝘁𝗮𝗸𝗲𝘀 𝗵𝗶𝗺 𝗼𝘂𝘁𝘀𝗶𝗱𝗲 𝘁𝗵𝗲 𝗯𝗼𝘂𝗻𝗱𝗮𝗿𝗶𝗲𝘀 𝗼𝗳 𝗦𝗵𝗮𝗿𝗶𝗮𝗵.
𝗧𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝗮 𝗰𝗹𝗲𝗮𝗿 𝗺𝗶𝘀𝘁𝗮𝗸𝗲, 𝗯𝗲𝗰𝗮𝘂𝘀𝗲 𝘁𝗵𝗲 𝗱𝗿𝗲𝗮𝗺𝘀 𝗼𝗳 𝗼𝘁𝗵𝗲𝗿 𝘁𝗵𝗮𝗻 𝘁𝗵𝗲 𝗣𝗿𝗼𝗽𝗵𝗲𝘁𝘀 𝗰𝗮𝗻𝗻𝗼𝘁 𝗲𝘀𝘁𝗮𝗯𝗹𝗶𝘀𝗵 𝗦𝗵𝗮𝗿’𝗶𝗶 𝗿𝘂𝗹𝗶𝗻𝗴𝘀 𝘄𝗵𝗮𝘁𝘀𝗼𝗲𝘃𝗲𝗿.
𝗗𝗿𝗲𝗮𝗺𝘀 𝗮𝗿𝗲 𝘁𝗼 𝗯𝗲 𝗷𝘂𝗱𝗴𝗲𝗱 𝗮𝗰𝗰𝗼𝗿𝗱𝗶𝗻𝗴 𝘁𝗼 𝘁𝗵𝗲 𝗦𝗵𝗮𝗿’𝗶𝗶 𝗿𝘂𝗹𝗶𝗻𝗴𝘀 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝗮𝗿𝗲 𝘄𝗶𝘁𝗵 𝘂𝘀. 𝗜𝗳 𝘁𝗵𝗲𝘆 𝗮𝗿𝗲 𝗶𝗻 𝗮𝗴𝗿𝗲𝗲𝗺𝗲𝗻𝘁 𝘄𝗶𝘁𝗵 𝗶𝘁, 𝘁𝗵𝗲𝘆 𝗮𝗿𝗲 𝘁𝗼 𝗯𝗲 𝗮𝗰𝘁𝗲𝗱 𝘂𝗽𝗼𝗻. 𝗜𝗳 𝘁𝗵𝗲𝘆 𝗰𝗹𝗮𝘀𝗵 𝘄𝗶𝘁𝗵 𝗶𝘁, 𝘁𝗵𝗲𝘆 𝗮𝗿𝗲 𝘁𝗼 𝗯𝗲 𝗿𝗲𝗷𝗲𝗰𝘁𝗲𝗱.’
[‘Al-‘Itisaam’, 1/26].

7- Ibn al-Qayyim said:
ورؤيا الأنبياء وحي،
فإنها معصومة من الشيطان،
وهذا باتفاق الأمة،
ولهذا أقدم الخليل على ذبح ابنه إسماعيل عليهما الصلاة والسلام بالرؤيا.
وأما رؤيا غيرهم، فتعرض على الوحي الصريح، فإن وافقته وإلا لم يعمل بها
‘𝗧𝗵𝗲 𝗱𝗿𝗲𝗮𝗺𝘀 𝗼𝗳 𝘁𝗵𝗲 𝗽𝗿𝗼𝗽𝗵𝗲𝘁𝘀 𝗮𝗿𝗲 𝗮 𝗿𝗲𝘃𝗲𝗹𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻, 𝗯𝗲𝗰𝗮𝘂𝘀𝗲 𝘁𝗵𝗲𝘆 𝗮𝗿𝗲 𝗶𝗻𝗳𝗮𝗹𝗹𝗶𝗯𝗹𝗲 𝘄𝗵𝗲𝗻 𝗶𝘁 𝗰𝗼𝗺𝗲𝘀 𝘁𝗼 𝘁𝗵𝗲 𝗦𝗵𝗮𝘆𝘁𝗮𝗻. 𝗧𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝗯𝘆 𝗮𝗴𝗿𝗲𝗲𝗺𝗲𝗻𝘁 𝗼𝗳 𝘁𝗵𝗲 𝗨𝗺𝗺𝗮𝗵.
𝗧𝗵𝗶𝘀 𝘄𝗮𝘀 𝘁𝗵𝗲 𝗿𝗲𝗮𝘀𝗼𝗻 𝘄𝗵𝘆 𝗣𝗿𝗼𝗽𝗵𝗲𝘁 𝗔𝗯𝗿𝗮𝗵𝗮𝗺 𝗶𝗻𝘁𝗲𝗻𝗱𝗲𝗱 𝘁𝗼 𝘀𝗹𝗮𝘂𝗴𝗵𝘁𝗲𝗿 𝗵𝗶𝘀 𝘀𝗼𝗻 𝗜𝘀𝗺𝗮𝗶𝗹, 𝗽𝗲𝗮𝗰𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝗯𝗹𝗲𝘀𝘀𝗶𝗻𝗴𝘀 𝗯𝗲 𝘂𝗽𝗼𝗻 𝘁𝗵𝗲𝗺, 𝗯𝗲𝗰𝗮𝘂𝘀𝗲 𝗵𝗲 𝘀𝗮𝘄 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝗶𝗻 𝗮 𝗱𝗿𝗲𝗮𝗺.
𝗔𝘀 𝗳𝗼𝗿 𝘁𝗵𝗲 𝗱𝗿𝗲𝗮𝗺𝘀 𝗼𝗳 𝗼𝘁𝗵𝗲𝗿 𝗽𝗲𝗼𝗽𝗹𝗲, 𝘄𝗵𝗼 𝗮𝗿𝗲 𝗻𝗼𝘁-𝗣𝗿𝗼𝗽𝗵𝗲𝘁 – 𝘁𝗵𝗼𝘀𝗲 𝗱𝗿𝗲𝗮𝗺𝘀 𝗮𝗿𝗲 𝘁𝗼 𝗯𝗲 𝗽𝗿𝗲𝘀𝗲𝗻𝘁𝗲𝗱 𝘁𝗼 𝘁𝗵𝗲 𝗰𝗹𝗲𝗮𝗿 𝗿𝗲𝘃𝗲𝗹𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻, 𝗶𝗳 𝘁𝗵𝗲𝘆 𝗮𝗴𝗿𝗲𝗲 𝘄𝗶𝘁𝗵 𝗶𝘁 𝘁𝗵𝗲𝗻 𝗶𝘁𝘀 𝗳𝗶𝗻𝗲, 𝗼𝘁𝗵𝗲𝗿𝘄𝗶𝘀𝗲 𝘁𝗵𝗲𝘆 𝗮𝗿𝗲 𝗻𝗼𝘁 𝘁𝗼 𝗯𝗲 𝗮𝗰𝘁𝗲𝗱 𝘂𝗽𝗼𝗻.’
[‘Madarij al-Salikin’, 1/75].

————————-

If this was the case, everyone could say: ‘The Prophet came in my dream and said such and such Islamic ruling is abrogated.’

Or someone could say: ‘God told me in my dream: you no longer have to pray, you are forgiven.’

Dreams are a beautiful thing, but they cannot overrule the religion. Or someone could introduce evil innovations and change the religion, claiming that the Prophet instructed him to do it in his dreams.

Islam is complete and the door of revelation has closed.

Share This:

Leave Your Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *