Beating Children [Weak Hadith]

Did the Prophet encourage beating Children?

No – This Hadith is declared weak (ضعيف):

“The Messenger of Allah (ﷺ) is reported to have said:
مروا أولادكم بالصلاة وهم أبناء سبع سنين،
واضربوهم عليها، وهم أبناء عشر
“Command your children to perform prayer when they are 7 years old, and beat them for (not offering) it when they are 10 years old.”
[“Abu Dawud”, 495, “Tirmidhi”, 495 & Others].

All the chains are weak:

1- Al-Uqaili says in ‘al-Du’afaa’ (682) :
وأما حديث عمرو بن شعيب فليس يُروى من وجه يثبت
“As for the Hadith of Amr bin Shu’aib, it has not been narrated from an established route.”

He also brought other chains and said (4/176):
والرواية في هذا الباب فيها لين
“All the narrations on this topic have weakness.”

2- Muhadith al-Idlibi discussed all the routes of this Hadith and concluded:
والخلاصة أنه حديث ضعيف
“The conclusion is that this Hadith is weak.”

حديث مروا صبيانكم بالصلاة إذا بلغوا سبعا واضربوهم عليها إذا بلغوا عشرا

3- Akram Nadwi also says after discussing all the chains:
لم يثبت الضرب – كما مر – بإسناد صحيح
“Beating has not been established with an authentic chain.”

—————————

Yet , some scholars who are lenient, considered it “Hassan”, due to the various weak chains strengthening each other.

IMPORTANT NOTE:

The Prophet himself never hit a woman or a child.

And even those scholars who considered this Hadith “Hassan”, they said that it can only be a light disciplinary smack – which is allowed in many countries, including the UK.

No scholar allowed child abuse or harmful beatings, due to the universal Islamic principles of not causing harm:

لا ضرر ولا ضرار

That’s forbidden according to all scholars.

And some scholars said that this Hadith proves that even smacking children is not allowed below the age of 10, until they become teenagers.

Allaahu A’lam

…………………………………..

Chains:

The chain of Abu Dawud comes via:

عَنْ سَوَّارٍ أَبِي حَمْزَةَ، – قَالَ أَبُو دَاوُدَ وَهُوَ سَوَّارُ بْنُ دَاوُدَ أَبُو حَمْزَةَ الْمُزَنِيُّ الصَّيْرَفِيُّ – عَنْ عَمْرِو بْنِ شُعَيْبٍ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ جَدِّهِ
https://sunnah.com/abudawud/2/105

About this narrator “سوار بن داود”, it is said:
وقد قال فيه يحيى بن معين وكان قد وثَّقه [ابن طهمان 164]: ((ليس بشيء)). اهـ
وقال فيه البزار [6898]: ((لم يكن بالقوي)). اهـ
وقال الدارقطني [سؤالات البرقاني 210]: ((لا يتابع على حديثه فيُعتبر به)). اهـ
وقال البيهقي [الكبرى 15950]: ((وليس بالقوي)). اهـ
وقال الذهبي [مختصر تلخيصه للمستدرك 954]: ((ضعيف)). اهـ
وقال ابن حجر [التقريب 2682]: ((صدوق له أوهام)).
وقال ابن حبان [الثقات 8390]: ((يخطئ)). اهـ
ثم ذكره في المجروحين فقال [324]: ((قليل الرواية، ينفرد – مع قِلَّتِه – بأشياء لا تشبه حديثَ مَن يَروي عنهم)). اهـ
ثم أَوْرَدَ له هذا الحديثَ.

The chain of Tirmidhi comes via:
عَنْ عَبْدِ الْمَلِكِ بْنِ الرَّبِيعِ بْنِ سَبْرَةَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ جَدِّهِ
https://sunnah.com/tirmidhi/2/260

As for this chain, it is said:
فقد سئل يحيى بن معين عن أحاديث عبد الملك بن الربيع بن سبرة عن أبيه عن جده، فقال [تاريخ ابن أبي خيثمة السفر الثاني 2896 والجرح والتعديل 1653]: ((ضعاف)). اهـ
وقال ابن الجوزي في ترجمة عبد الملك [الضعفاء 2165]: ((قال يحيى: ضعيف)). اهـ
وقال ابن حبان [المجروحين 730]: ((منكر الحديث جداً، يروي عن أبيه ما لم يتابع عليه)). اهـ
وقال ابن القطان [بيان الوهم والإيهام 4/138]: ((لم تثبت عدالته. وإن كان مسلم قد أخرج لعبد الملك المذكور، فغير محتجٍّ به)). اهـ
وقال الذهبي [الكاشف 3450]: ((ثقة)). اهـ
لكنه ذكره في الضعفاء وقال [المغني في الضعفاء 3812]: ((صدوق)). اهـ
وفي موضعٍ آخر [ميزان الاعتدال 5205]: ((صدوق إن شاء الله)). اهـ

Share This:

Leave Your Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *