Eating & Drinking With Left Hand
Eating/Drinking with the Left-Hand is DISLIKED but NOT HARAM – الأكل والشرب بالشمال
The Prophet said:
لِيَأْكُلْ أَحَدُكُمْ بِيَمِينِهِ وَلْيَشْرَبْ بِيَمِينِهِ وَلْيَأْخُذْ بِيَمِينِهِ وَلْيُعْطِ بِيَمِينِهِ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَأْكُلُ بِشِمَالِهِ وَيَشْرَبُ بِشِمَالِهِ وَيُعْطِي بِشِمَالِهِ وَيَأْخُذُ بِشِمَالِهِ
“Let one of you EAT with his right hand,
and DRINK with his right hand,
and TAKE with his right hand,
and GIVE with his right hand,
for Satan eats with his left hand,
drinks with his left hand,
gives with his left hand,
and takes with his left hand.”
[“Ibn Majah”, 3266 – صحيح ].
If I give or take a pen with my left hand from someone – is that a sin?
Nobody makes a fuss about GIVING & TAKING items with the left hand – yet it came in the same way.
These are RECOMMENDED on ethical basis and because its good manners (من باب الآداب). For example, its disrespectful to shake hands with the left hand.
However, it is not forbidden (حرام), nor a sin (الذنب) – if someone eats or drinks with his/her left hand – it is disliked (مكروه).
This is not from religious obligations (الواجبات), according to the majority of scholars.
This is the mainstream opinion of the 4 madhabs (الحنفية والمالكية والشافعية والحنابلة).
1- Ibn Abdul Barr al-Maliki says in (“Al-Istidhkaar”, 5/288):
وأصل النهي أن تنظر إلى ما ورد منه وطرأ على ملكك أو على ما ليس في ملكك فما كان منه واردا على ملكك فهو يمين آداب وإرشاد واختيار وما طرأ على ملكك فهو على التحريم
وعلى هذا ورد النهي في القرآن والسنة لا لمن اعتبرهما
ألا ترى إلى نهي رسول الله صلى الله عليه و سلم عن اجتناب الأسقية والأكل من رأس الصحفة والمشي في نعل واحد وأن يقرن بين تمرتين من أكل مع غيره والاستنجاء باليمين دون الشمال والأكل بالشمال دون اليمين والتيامن في لباس النعال وفي الشراب وغير ذلك مما يطول ذكره
فهذا كله وما كان مثله نهي أدب وإرشاد لأنه طرأ على ما في ملك الإنسان فمن واقع شيئا من ذلك لم يحرم عليه فعله ولا شيء من طعامه ولا لباسه
He mentions “eating & drinking with the right hand”, among other things and then comments:
“We are told to abstain from all of these things because they are contrary to good manners” …
And then he says:
“If someone were to fall into any of these things, he will NOT have fallen into a forbidden (HARAM) act.”
2- Ibn Muflih Hanbali says (3/297):
ويكره أكله متكئا أو مضطجعا ، والأكل والشرب بشماله إلا لضرورة
“It is DISLIKED to eat while reclining or laying down, and to eat or drink with the left hand, except in case of a necessity.”
3- Al-San’aani (who himself believes its an obligation) says in (“Subul al-Salam”, 4/159):
وذهب الجمهور إلى أنه يستحب الأكل باليمين والشرب بها لا أنه بالشمال محرم
“The MAJORITY OF SCHOLARS say that eating and drinking with the right hand is recommended (mustahab), and not that it is HARAM with the left hand.”
4- Al-Mardaawi Hanbali says in (“Al-Insaaf”, 8/327):
وتستحب التسمية عليهما، والأكل باليمين. ويكره ترك التسمية والأكل بشماله إلا من ضرورة، على الصحيح من المذهب. وعليه جماهير الأصحاب. وذكره النووي في الشرب إجماعا. وقيل : يجبان
“It is RECOMMENDED (Mustahab) to say God’s Name on food and to eat with the right hand. It is DISLIKED (Makruh) to refrain from doing so except during necessity. That is the correct position in the (Hanbali) Madhab, where the majority of our companions are upon. Al-Nawawi narrated an Ijmaa about it, when it comes to drinking. And it was said: These things are obligatory.”
5- Al-Shirbini Shafi’ii says in ‘Mughni al-Muhtaj’, (4/412):
قال الإمام الشربيني في مغني المحتاج (4/412) : ويكره نفض يده في القصعة والشرب من فم القربة، والأكل بالشمال والتنفس والنفخ في الإناء…الخ .
“It is DISLIKED to … eat with the left hand.”
6- Ibn Qudamah Hanbali says in ‘Al-Mughni’, (7/222):
قال الإمام ابن قدامة في المغني (7/222) : تستحب التسمية عند الأكل، وأن يأكل بيمينه مما يليه، لما روى عمر بن أبي سلمة قال: كنت يتيما في حجر رسول الله فكانت يدي تطيش في الصحفة، فقال لي النبي : يا غلام، سم الله، وكل بيمينك، وكل مما يليك. متفق عليه.اهـ
“It is RECOMMENDED to say Gods name over food and to eat with the right hand…”
7- This is also the Madhab of the Ahnaaf:
قال الإمام ابن نجيم الحنفي (1/30) : المواظبة لا تفيد السنية إلا إذا كانت على سبيل العبادة، وأما إذا كانت على سبيل العادة فتفيد الاستحباب والندب لا السنية، كلبس الثوب والأكل باليمين. ومواظبة النبي على التيامن كانت من قبيل الثاني – أي العادة – فلا تفيد السنية، كذا في شرح الوقاية، وكذا قال في السراج الوهاج: إن البداءة باليمنى فضيلة على الأصح.اهـ
8- And the Maalikiyah:
مذهب المالكي:
قال العلامة النفراوي في الفواكه الدواني: (و) الآداب المقارنة أن (تتناول) المأكول والمشروب (بيمينك) على جهة الندب لخبر: إذا أكل أحدكم فليأكل بيمينه، وإذا شرب فليشرب بيمينه، فإن الشيطان يأكل بشماله ويشرب بشماله.اهـ
والقول بندب الأكل باليمين هو المنصوص عليه عند المالكية في مختصر خليل، وشروحه، بل في عامة كتب المذهب.
—————————————
You may be thinking of this Hadith: https://sunnah.com/riyadussalihin/introduction/159
Imam Al-Munaawi explains this Hadith in ‘Faydh al-Qadir’, (1/384):
ودعاؤه على الرجل إنما هو لكبره الحامل له على ترك الامتثال
“The Prophets supplication against the man was because of his arrogance, which led him to not comply.”
Imam al-Qurtubi also explained this Hadith in ‘al-Mufham’, (5/295):
دعاء منه عليه ؛ لأنه لم يكن له في ترك الأكل باليمين عذر ، وإنما قصد المخالفة ، وكأنه كان منافقا . والله تعالى أعلم . ولذلك قال الراوي : وما منعه إلا الكبر . وقد أجاب الله تعالى دعاء النبي (صلى الله عليه وسلم) في هذا الرجل ، حتى شُلّت يمينه ، فلم يرفعها لفيه بعد ذلك اليوم
“The Prophet made a Du’a against him because he had no excuse to not eat with his right hand, he actually wanted to oppose the Porphet! It’s as if he was a hypocrite (munaafiq), God knows best. That’s why the narrator mentions: “Nothing prevented him from doing this except his arrogance.”
End quote.
So that was due to his pride/arrogance (الكبر) and because he was a hypocrite.
And if you say that opposing the devil is an obligation, then there is also a Hadith that says we should oppose the devils by taking an afternoon nap.
Nobody says that an afternoon nap is an obligation.
In conclusion:
The Dhahiri scholars believe its an obligation to eat & drink with the right hand and its forbidden to do this with the left hand. A small group of scholars from the 4 madhabs also leaned towards this opinion, like Ibn Al-‘Arabi al-Maliki, Subki, al-Iraqi, and others.
Both opinions exist in the 4 schools, and people are free to follow whichever opinion that they are convinced of – as long as they don’t impose it on others.
The difference of opinion is valid on this issue.
We should all ENCOURAGE each other to practice this Sunnah, with respect and good manners.
Scholars should not spread one-sided Fatawa and we laymen should research these matters – before we come down too harsh on people.
Allaahu A’alam
Leave Your Comments