Scholarly Differences Are A Blessing
10 Classical Scholars: The differences in the branches of religion are a Mercy – اختلافهم رحمة
This is not an authentic Hadith, but the meaning is endorsed by the majority of fuqaha.
Some people thought that just because that is not a Hadith, the entire concept must be false.
They argued:
“If differences were a mercy, then unity must be a curse!!”
The Response:
1- Imam Nawawi refuted this argument, by saying:
والجواب عن هذا الاعتراض الفاسد أنه لا يلزم من كون الشيء رحمة أن يكون ضده عذابا ولا يلتزم هذا ويذكره الا جاهل او متجاهل وقد قال الله تعالى: (ومن رحمته جعل لكم الليل والنهار لتسكنوا فيه) . فسمى الليل رحمة ولم يلزم من ذلك أن يكون النهار عذابا
“The response to this corrupt objection is that if something is a mercy, it does not follow that its opposite is the opposite of mercy.
NO-ONE MAKES THIS BINDING, AND NO-ONE EVEN CLAIMS THIS EXCEPT AN IGNORAMUS (jaahil).
God has said in the Qur’an: “And out of His MERCY He has made for you the NIGHT and the DAY, that you may rest therein.” [28:73].
HE HAS NAMED NIGHT A ‘MERCY’ AND HENCE IT DOES NOT NECESSARILY FOLLOW FROM THIS THAT THE DAY IS A PUNISHMENT.”
[‘Sharh Sahih Muslim’, 11/92].
2- Ibn Qudamah Hanbali said:
أما بالنسبة إلى إمام في فروع الدين ، كالطوائف الأربع ، فليس بمذموم ، فإن الاختلاف في الفروع رحمة ، والمختلفون فيه محمودون في اختلافهم ، مثابون في اجتهادهم ، واختلافهم رحمة واسعة ، واتفاقهم حجة قاطعة
“Attributing an issue towards a particular Imam in subsidiary matters of religion, such as the four schools of Fiqh, it is not reprehensible.
Verily differences in subsidiary matters is a mercy and those having the differed opinion are worthy of praise and rightful of reward for their ijtihad. THEIR DIFFERENCES ARE A MERCY and their agreements are a strong proof.”
[“Luma’at Al-Itiqad”, 42].
3- Ibn Taymiyah Hanbali said:
ولهذا كان بعض العلماء يقول : إجماعهم حجة قاطعة واختلافهم رحمة واسعة
“And for this reason, some scholars said: the consensus of the Imams [of fiqh] on a question is a definitive proof, AND THEIR DIVERGENCE OF OPINION IS A VAST MERCY.”
[“Majmu al-Fatawa”, 30/48].
4- Imam al-Khattabi said:
والاختلاف في الدين ثلاثة أقسام أحدها في اثبات الصانع ووحدانيته وإنكار ذلك كفر ، والثاني في صفاته ومشيئته وإنكارها بدعة والثالث في أحكام الفروع المحتملة وجوها ، فهذا جعله الله تعالى رحمة وكرامة للعلماء ) ،
“Difference of opinion in religion is of three kinds:
* In affirming the Creator and His Oneness: to deny it is disbelief;
* In His attributes and will: To deny them is innovation;
* In the different rulings of the branches of the law (ahkam al-furu`): GOD HAS MADE THEM MERCY and generosity for the scholars.”
[“Sharh Sahih Muslim”, 6/104].
5- Ibn Battah said:
اختلاف الفقهاء – يا أخي! – رحمك الله – في فروع الأحكام وفضائل السنن رحمة من الله بعباده
“THE DIFFERENCES OF THE JURISTS – my brother, may God be merciful to you – in the branches of rulings and virtuous Sunan, ARE A MERCY FROM GOD ON HIS SERVANTS.”
[“Al-Ibaanah”, 2/566].
6- Imam al-Suyuti said:
اعلم أن اختلاف المذاهب في الملة نعمة كبيرة، وفضيلة عظيمة، وله سر لطيف أدركه العالمون، وعمي عنه الجاهلون، حتى سمعت بعض الجهال يقول: النبي صلى الله عليه وآله وسلم جاء بشرع واحد، فمن أين مذاهب أربعة؟! ومن العجب أيضاً من يأخذ في تفضيل بعض المذاهب على بعض تفضيلاً يؤدي، إلى تنقيص المفضل عليه وسقوطه، وربما أدى إلى الخصام بين السفهاء، صارت عصبية وحمية الجاهلية، والعلماء منزهون عن ذلك. وقد وقع الاختلاف في الفروع بين الصحابة (رضى الله عنهم وأرضاهم)، وهم خير الأمة، فما خاصم أحد منهم أحداً، ولا عادى أحد أحداً، ولا نسب أحد أحداً إلى خطأ ولا قصور
“KNOW THAT THE DIFFERENCES OF THE MADHAAHIB IN THIS NATION ARE A BIG BLESSING AND A GREAT VIRTUE.
THERE IS A BEAUTIFUL SECRET BEHIND IT WHICH CAN BE ONLY UNDERSTOOD BY THE WISE AND THE IGNORANTS ARE OBLIVIOUS TO IT.
TO THE EXTENT THAT I HEARD SOME FOOLS SAY: “THE PROPHET CAME WITH 1 SHARIAH – SO WHERE DID THESE 4 SCHOOLS COME FROM?!”
These type of differences in the branches of religion happened during the time of companions and other than them. They did not discredit each other. They did not become enemies and they did not accuse each other of wrong.”
[“Jazīl al-mawāhib”, 25].
7- Imam al-Munawi said:
اختلاف المذاهب نعمة كبيرة وفضيلة جسيمة خُصّتْ بها هذه الأمة
“THE DIFFERENCE OF MADHABS ARE A GREAT BLESSING AND A HUGE VIRTUE FOR THIS NATION.”
[“Faydh al-Qadir”, 1/271].
8- Imam al-Shatibi said:
أن جماعة من السلف الصالح جعلوا اختلاف الأمة في الفروع ضرباً من ضروب الرحمة،
“A group of the Salaf deemed THE DIFFERENCES OF THE COMMUNITY IN THE BRANCHES OF THE LAW TO BE ONE OF THE PATHS OF GOD’S MERCY”.
[“Kitab al-I`tisam”, p. 400].
9- Ibn Abideen al-Hanafi says:
قوله: (بأن الاختلاف) أي بين المجتهدين في الفروع، لا مطلق الاختلاف.
مطلب في حديث اختلاف أمتي رحمة قوله: (من آثار الرحمة) فإن اختلاف أئمة الهدى توسعة للناس كما في أول التاترخانية، وهذا يشير إلى الحديث المشهور على ألسنة الناس، وهو (اختلاف أمتي رحمة)
“THE DIFFERENCES AMONG THE MUJTAHIDS IN THE BRANCHES OF RELIGION (FURU’) ARE CONSIDERED A MERCY, not all differences.”
[“Hashiyah Rad al-Mukhtar”, 1/73].
10- Ibn Raslan al-Shafi’ie said in his poem:
والشافعي ومالك والنعمان***واحمد بن حنبل وسفيان
وغيرهم من سائر الائمة*** علي هدي والاختلاف رحمة
“And Shaafi’i, Malik and No’maan (Abu Hanifah),
And Ahmad Ibn Hanbal and Sufyaan,
And the other scholars,
Are on guidance, AND THEIR DIFFERENCES ARE A MERCY.”
Leave Your Comments