Types of Obligations
Some people assume, that when the Qur’an and Sunnah say: “do this ‘افعل'” or “don’t do this ‘لا تفعل'” – that it automatically becomes either: obligatory (واجب) or prohibited (حرام)…
If that was the case, we would have had 1000’s of obligations and 1000’s of prohibitions and the religion would have become a heavy burden which nobody can bear!!
This binary division is incorrect, according to the jurists (الفقهاء).
The jurists divide the “DO”s and “DONT”s into:
1- To do with worship (تعبدية)
2- To do with ethics (تأديبية)
The first one, they declared the “DO”s as compulsory (واجب) and neglecting the “DONT”s as forbidden (حرام).
The second one, they declared the “DO”s as recommended (الاستحباب) and encouraged (مندوب). They declared the “DONT”‘s of this category as discouraged/disliked (كراهة) and contrary to what is best (خلاف الأولى). However, neglecting these is NOT forbidden (التحريم), unless it’s done out of arrogance and opposition to the Sunnah!
Al-Mardaawi Hanbali said that the “DO”s (افعل) can be of 36 different types, only ONE of them is compulsory (واجب)!! It can mean, permissibly, encouragement, recommended, better, etc.
Don’t jump to conclusions with considering things sinful or obligations, always check with the scholars.
I will translate some statements of jurists explaining this principle:
1- Ibn Abdul Barr al-Maliki says:
وأصل النهي أن تنظر إلى ما ورد منه وطرأ على ملكك أو على ما ليس في ملكك فما كان منه واردا على ملكك فهو يمين آداب وإرشاد واختيار وما طرأ على ملكك فهو على التحريم
وعلى هذا ورد النهي في القرآن والسنة لا لمن اعتبرهما
ألا ترى إلى نهي رسول الله صلى الله عليه و سلم عن اجتناب الأسقية والأكل من رأس الصحفة والمشي في نعل واحد وأن يقرن بين تمرتين من أكل مع غيره والاستنجاء باليمين دون الشمال والأكل بالشمال دون اليمين والتيامن في لباس النعال وفي الشراب وغير ذلك مما يطول ذكره
فهذا كله وما كان مثله نهي أدب وإرشاد لأنه طرأ على ما في ملك الإنسان فمن واقع شيئا من ذلك لم يحرم عليه فعله ولا شيء من طعامه ولا لباسه
He mentions some examples like:
– Walking in one shoe
– Washing private parts with the left hand
– Eating and Drinking with the right hand
– Wearing clothes starting from the right
And then says: “We are told to abstain from all of these things because they are contrary to good manners” …
And then he says: “If someone were to do any of these things, it will not be Haram…”.
[“Al-Istidhkaar”, 5/288].
Ibn Abdul-Barr also said:
و قال ابن عبد البر في التمهيد (1/397) : –
” في حديث النبي صلى الله عليه و سلم نحوه وأكثر الآثار إنما جاءت بالنهي عن التنفس في الإناء وقد قلنا أن المعنى واحد والنهي عن هذا نهي أدب لا نهى تحريم لأن العلماء قد أجمعوا أن من تنفس في الإناء أو نفخ فيه لم يحرم عليه بذلك طعامه ولا شرابه ولكنه مسيء إذا كان بالنهي عالما ” أهـ
He mentions the narrations about breathing into a vessel and then says:
“… This is discouraged on the basis of ethics (nahi adab), and not that it is Haram (nahi tahrim).
The scholars are unanimously agreed that whoever breathes into a vessel or blows into it, this does not render his food or drink Haram for him.
It is offensive, if he is aware of the the discouragement.”
[“Al-Tamheed”, 1/397].
2- Al-Qadi abu Ya’la al-Hanbali says:
نص عليه الإمام رضي الله عنه في رواية عبد الله فقال: ما نهى النبي صلى الله عليه وسلم؛ فمنه أشياء حرام، مثل نهيه أن تنكح المرأة على عمتها وعلى خالتها ونهى عن جلود السباع أن تفترش؛ فهذا حرام ومنه أشياء نهى عنها نهي أدب
“Imaam Ahmad has said: Whatever the Prophet told us not to do, among them are things which are forbidden … (examples)…
And among them are things which he told us not to do on an ethical basis.”
[‘Al-‘Uddah’, 2/245 – 246].
3- Ibn Rushd al-Maliki says:
وقال في “البيان والتحصيل” ، [17/387] :
” في بعض الآثار: «نهى أن يأتي الرجل أهله طروقا حتى تمتشط الشعثة وتستحد المغيبة» . فمعنى قول مالك: لا بأس بذلك – أي: لا إثم عليه في ذلك ولا حرج، وإن كان قد أتى مكروه ا؛ لأنه رأى النهي الوارد في ذلك عن النبي – عَلَيْهِ السَّلَامُ – نهي أدب وإرشاد، لا نهي تحريم، وبالله التوفيق ” أهـ
[Hadith] The Prophet said that before we arrive home from a journey, we should not go home before we send someone to inform the family of our arrival.
Imaam Malik said: “There is no problem with (not doing) this”.
[Ibn Rushd explaines]: He means, there is no sin or blame in not doing this, but it is discouraged not to do so, because the Prophet’s statement here was a discouragement on an ethical basis (Nahi Adab) (i.e. it’s bad manners to arrive without notice). It was not a discouragement of prohibition (Nahi Tahrim).”
[“Al-Bayan wa al-Tahseel”, 17/387].
Ibn Rushd in another book:
فقد قال ابن رشد في “المقدمات الممهدات” ، [3/450] :
” المشي في النعل الواحدة يكره على مذهب مالك وأصحابه أن يمشى في نعل واحدة، لنهي رسول الله – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – عن ذلك ؛
لأنه عندهم نهي أدب وإرشاد، لما في ذلك من السماحة والشهرة لمخالفة العادة في اللباس، وما ينسب إلى فاعل ذلك من ترك المروءة وقلة التحصيل، لا نهي تحريم خلاف ما ذهب إليه أهل الظاهر من أنه نهي تحريم ” أهـ
[Hadith] The Prophet said that we should not walk wearing only one shoe.
Ibn Rushd says: Walking around in one shoe is discouraged in the Madhab of Maalik and his companions, because the Prophet said we should not. This is because it’s contrary to good manners, it’s bad ethics, and contrary to the customs of people….However, this is not a command of prohibition (nahi tahrim), contrary to what the Dhahiris (literalists) believe, who say this is forbidden (nahi Tahrim).”
(quick translation of the meanings)
[“Al-Muqadimaat”, 3/450].
4- The Prophet said: “أسرعوا بالجنازة – Hasten the Funerals.” (Sahih Bukhari, 1252)
Ibn Hajar al-Asqalaani says:
قوله : ( أسرعوا ) نقل ابن قدامة أن الأمر فيه للاستحباب بلا خلاف بين العلماء ، وشذ ابن حزم فقال بوجوبه
“Ibn Qudamah said that the command here is of encouragement (mustahab), without any disagreement among the scholars.
Ibn Hazm took an odd view and said: It is compulsory (wajib).”
[“Fath al-Bari”, 3/148].
5- Imam Al-San’aani, says:
وذهب الجمهور إلى أنه يستحب الأكل باليمين والشرب بها لا أنه بالشمال محرم
“The majority of scholars say that eating and drinking with the right hand is recommended (mustahab), and not that it is Haram with the left hand.”
[“Subul al-Salam”, 4/159].
Note for integrity purposes: he himself takes the view that it is Haram.
6- Ibn Rajab Hanbali says:
وأما النهي المجرد ، فقد اختلف الناس : هل يستفاد منه التحريم أم لا ؟ وقد روي عن ابن عمر إنكار استفادة التحريم منه . قال ابن المبارك : أخبرنا سلام بن أبي مطيع ، عن ابن أبي دخيلة ، عن أبيه قال : كنت عند ابن عمر ، فقال نهى رسول الله صلى الله عليه وسلم عن الزبيب والتمر ، يعني : أن يخلطا ، فقال لي رجل من خلفي : ما قال ؟ فقلت : حرم رسول الله صلى الله عليه وسلم الزبيب والتمر ، فقال عبد الله بن عمر : كذبت ، فقلت : ألم تقل نهى رسول الله صلى الله عليه وسلم عنه ، فهو حرام ؟ فقال : أنت تشهد [ ص: 159 ] بذاك ؟ قال سلام : كأنه يقول : من نهي النبي صلى الله عليه وسلم ما هو أدب .
وقد ذكرنا فيما تقدم عن العلماء الورعين كأحمد ومالك توقي إطلاق لفظ الحرام على ما لم يتيقن تحريمه مما فيه نوع شبهة أو اختلاف .
وقال النخعي : كانوا يكرهون أشياء لا يحرمونها
People were with Ibn Umar when he said, “The Prophet disapproved of mixing raisins and dates.”
Someone in the back asked, “What did (Ibn Umar) say?”
A man answered, “That the Prophet forbade the mixing of raisins and dates.”
Then Ibn Umar said, “You lied.”
The man said, “You said he disapproved of this, does that not mean it’s forbidden?”
Ibn Umar said, “Can you attest to that (i.e. are you 100% sure that he was referring to prohibition)?”
[Ibn Rajab comments] It was as if he is saying: There are things that the Prophet disapproved of out of ethics (not out of PROHIBITION, or sin).
Ibrahim al-Nakhai’ said: They (sahaba & salaf) used to disapprove of things, without declaring it Haram.”
[“Jami al-Uloom”, 3/158].
7- Ibn Nujaym al-Hanafi also endorses this principle:
قال الإمام ابن نجيم الحنفي (1/30) :
لكن المواظبة لا تفيد السنية إلا إذا كانت على سبيل العبادة، وأما إذا كانت على سبيل العادة فتفيد الاستحباب والندب لا السنية كلبس الثوب والاكل باليمين،
البحر الرائق – ابن نجيم المصري – ج ١ – الصفحة ٥٦
[“Al-Bahr al-Raiq”, 1/30].
8- Regarding the Ayah:
“And they ask you about menstruation Say: “It is harmful, so retire yourselves sexually from the women during the menstruation, and do not approach them until they are cleansed. When they are cleansed, then approach them as God has commanded you.” (2:222).
The fuqaha of the 4 schools understood from this that sex becomes permissible again after menstruation.
Ibn Kathir says in his Tafsir:
وذهب ابن حزم إلى وجوب الجماع بعد كل حيضة ، لقوله : ( فإذا تطهرن فأتوهن من حيث أمركم الله )
“Ibn Hazm took the view that sex becomes Waajib after every menstruation, because Allah says: “as God has commanded you”.
9- In another authentic narration, the Prophet said: “تسحروا – EAT SUHOOR” (Bukhari & Muslim): https://sunnah.com/riyadussaliheen/9/239
This can be taken as a command, but none of the fuqaha took this as an obligation:
Ibn Mulqin says:
أجمع العلماء على استحباب السحور، وأنّه ليس بواجب، وإنما الأمر به أمر إرشاد
“The scholar have a consensus that Suhur is recommended and that is is not an obligation. This command is a guidance/recommendation (irshaad).”
[“Al-‘Ilaam”, 5/188].
10- Ibn Muflih Hanbali says:
و في آداب ابن مفلح :
ويكره أكله متكئا أو مضطجعا ، والأكل والشرب بشماله إلا لضرورة ، وذكر ابن عبد البر وابن حزم أن الأكل بالشمال محرم لظاهر الأخبار
“It is disliked (MAKROOH) to eat while reclining or laying down, and to eat or drink with the left hand, except in case of a necessity. Ibn Abdul-Barr and Ibn Hazm mentioned that eating with the left hand is Haram due to the apparent meaning of these narrations.”
[“Al-Aadaab”, 3/297].
11- [Chapter] Nahi on Cleaning Private Parts with the Right Hand
Ibn Hajar al-‘Asqalaani in ‘Fath al-Baari’:
قول الحافظ ابن حجر رحمه الله في ” فتح الباري ” : ” قَوْله : ( بَاب النَّهْي عَنْ الِاسْتِنْجَاء بِالْيَمِينِ ) أَيْ : بِالْيَدِ الْيُمْنَى , وَعَبَّرَ بِالنَّهْيِ إِشَارَة إِلَى أَنَّهُ لَمْ يَظْهَر لَهُ هَلْ هُوَ لِلتَّحْرِيمِ أَوْ لِلتَّنْزِيهِ أَوْ أَنَّ الْقَرِينَة الصَّارِفَة لِلنَّهْيِ عَنْ التَّحْرِيم لَمْ تَظْهَر لَهُ , وَهِيَ أَنَّ ذَلِكَ أَدَب مِنْ الْآدَاب , وَبِكَوْنِهِ لِلتَّنْزِيهِ قَالَهُ الْجُمْهُور , وَذَهَبَ أَهْل الظَّاهِر إِلَى أَنَّهُ لِلتَّحْرِيمِ ” انتهى
“… And the majority said that cleaning the private parts with the right hand is disliked Tanzihi, but the Dhahiris took this as a prohibition (Tahrim).”
12- Hafidh al-Iraaqi says:
في “طرح التثريب” 8/117: عن ابن عمر رضي الله عنهما مرفوعاً لا تتركوا النار في بيوتكم حين تنامون)، قال أبو زرعة:هذا النهي ليس للتحريم ولا للكراهة وإنما هو للإرشاد فهو كالأمر في قوله تعالى:” وأشهدوا إذا تبايعتم” والفرق بينه وبين ما ما كان للندب في الفعل والكراهة في الترك أن ذلك لمصلحة دينية، والإرشاد يرجع لمصلحة دنيوية
[Hadith] The Prophet said that we should not leave the fire on in our homes when we go to sleep.
Abu Zur’ah said: This is not prohibited (nahi tahrim), nor is it disliked (nahi kirahah) – this is just guidelines/counselling/advise (irshaad).
[“Tarh al-Tathrib”, 8/117].
13- About licking fingers after a meal:
Ibn ‘Abbas reported that Allah’s Messenger said (Sahih Muslim):
إِذَا أَكَلَ أَحَدُكُمْ طَعَامًا فَلاَ يَمْسَحْ يَدَهُ حَتَّى يَلْعَقَهَا أَوْ يُلْعِقَهَا ”
“When any one of you eats food he SHOULD NOT wipe his hand until he has licked it himself or has given it to someone else to lick.”
https://sunnah.com/muslim/36/168
Al-Munaawi says:
قال العراقي: والأمر بلعق الأصابع حمله الجمهور على الندب والإرشاد، وحَمَلَهُ الظاهريةُ على الوجوب
“al-Iraqi said: The majority of scholars declared this command to lick the fingers as a recommendation (mandoob) and a guideline (irshaad) – but that Dhahiris took this as an obligation!!”
[“Faydh Al-Qadir”, 1/297].
Leave Your Comments