Angels, Images & Dogs

Angels, Images & Dogs – ابن حبان

There are some narrations that mention that ANGELS do not enter a house in which there are DOGS or IMAGES.

Ibn Hibban lived more than 1,000 years ago and he was one of the Hadith compilers. He also narrated these Ahadith, but he understood it to mean that this is only with regards to houses in which Revelation comes down, not every house (بيتا يوحى فيه، لا كل البيوت).

Ibn Hibban made the following chapter heading in his Hadith compilation (5856):

بوب عليه ابن حبان في صحيحه ١٣/ ١٦٦ باب (ذكر الخبر الدال على أن قوله صلى الله عليه وسلم: “لا تدخل الملائكة بيتا فيه صورة، ولا كلب” أراد به بيتا يوحى فيه، لا كل البيوت).
5856 – أخبرنا محمد بن الحسن بن قتيبة حدثنا حرملة بن يحيى حدثنا ابن وهب أخبرنا يونس عن ابن شهاب عن ابن السباق أن عبد الله بن عباس قال : أخبرتني ميمونة زوج النبي صلى الله عليه و سلم أن رسول الله صلى الله عليه و سلم أصبح يوما واجما قالت ميمونة : يا رسول الله استنكرت هيئتك منذ اليوم قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : ( إن جبريل كان وعدني أن يلقاني الليلة فلم يلقني أما والله ما أخلفني ) قال : فظل رسول الله صلى الله عليه و سلم يومه ذلك على ذلك ثم وقع في نفسه جرو كلب تحت فسطاط له فأمر به فأخرج ثم أخذ بيده ماء فنضح مكانه فلما أمسى لقيه جبريل فقال له : ( قد كنت وعدتني أن تلقاني البارحة قال : أجل ولكنا لا ندخل بيتا فيه كلب ولا صورة )
قال شعيب الأرنؤوط : إسناده صحيح على شرط مسلم

CHAPTER: Regarding the Hadith: “THE ANGELS DO NOT ENTER A HOUSE IN WHICH THERE IS AN IMAGE OR A DOG.” – Mention of the narration that proofs that these words of Prophet are in specific about a house in which revelation comes down, not every house.”

Then he mentioned the Hadith, which is in the context of Gibrail.

He also says (5845):
ذكر العلة التي من أجلها زجر عن الصور في البيت
5845 – أخبرنا الحسين بن إدريس قال : أخبرنا أحمد بن أبي بكر عن ملك عن نافع عن القاسم بن محمد : عن عائشة أنها اشترت نمرقة فيها تصاوير فلما رآها رسول الله صلى الله عليه و سلم قام على الباب فلم يدخل فعرفت في وجهه الكراهية فقالت : يا رسول الله أتوب إلى الله وإلى رسوله فماذا أذنبت ؟ فقال رسول الله صلى الله عليه و سلم : ( فما بال هذه النمرقة ) ؟ فقالت : اشتريتها لك تقعد عليها وتوسدها فقال : ( إن أصحاب هذه الصور يعذبون يوم القيامة فيقال لهم : أحيوا ما خلقتم ) ثم قال : ( إن البيت الذي فيه الصور لا تدخله الملائكة )
قال أبو حاتم : يشبه أن يكون هذا البيت الذي يوحى فيه على النبي صلى الله عليه و سلم إذ محال أن يكون رجل في بيت وفيه صورة من غير أن يكون حافظاه معه وهما من الملائكة وكذلك معنى قوله : ( لا تصحب الملائكة رفقة فيها كلب أو جرس ) يريد به رفقة فيها رسول الله صلى اله عليه وسلم إذ محال أن يخرج الحاج و العمارمن أقاصي المدن والأقطار يؤمون البيت العتيق على نعم وعيس بأجراس وكلاب ثم لاتصحبها الملائكة وهم وفد الله
قال شعيب الأرنؤوط : إسناده صحيح على شرط الشيخين

“It seems to be referring to the house in which revelation was coming down on the Prophet.
It is impossible that a person finds himself in a house, in which there are images – but his own personal guardians are absent – even though they are also angels.
The same applies to the Hadith: “THE ANGELS DO NOT ACCOMPANY TRAVELLERS THAT HAVE WITH THEM A DOG OR A BELL.”
This refers to the group of travellers among which the Prophet was present.”

And he repeats the same message again (5857):

ذكر خبر ثان يدل على أن هذه الأخبار التي ذكرناها قصد بها المواضع التي فيها المصطفى صلى الله عليه و سلم دون غيرها من المواضع
5857 – أخبرنا الحسن بن سفيان حدثنا الحسن بن الصباح البزار حدثنا إسماعيل بن عبد الكريم أخبرني إبراهيم بن عقيل بن معقل عن أبيه عن وهب بن منبه : حدثنا جابر بن عبد الله أن النبي صلى الله عليه و سلم أمر عمر بن الخطاب رضي الله عنه زمن الفتح وهو بالبطحاء أن يأتي الكعبة فيمحو كل صورة فيها فلم يدخلها النبي صلى الله عليه و سلم حتى محيت كل صورة فيها
قال شعيب الأرنؤوط : إسناده جيد

————————————————-

I asked a person of knowledge for the reason for this and he said that it may be because the Prophet will be DISTRACTED by the image or the barking of the dog, during revelation – Allahu A’alam

Other scholars also hinted to the fact that this could be referring to the Angels of Revelation (ملائكة الوحي):

1- Imam Badrudin ‘Ayni said in ‘Umdat al-Qari’ (22/108):

قوله الملائكة ظاهره العموم ولكن استثنى الحفظة لأنهم لا يفارقون الشخص بكل حال
وبذلك جزم ابن وضاح والخطابي والداودي وآخرون وقالوا المراد بالملائكة في هذا الحديث ملائكة الوحي مثل جبريل وإسرافيل وأما الحفظة فإنهم يدخلون كل بيت ولا يفارقون الإنسان أصلا إلا عند الخلاء والجماع كما جاء في حديث فيه ضعف
وقيل المراد ملائكة يطوفون بالرحمة والاستغفار

“The apparent meaning of “Angels” is general, but it excludes the Angels that protect us. They do not leave people in any situation.
Therefore, Ibn Wadaah, Al-Khattabi, Al-Dawudi and other scholars said that by this is meant the Angels of Revelation, such as Gibrail and Israfeel, but the Angels who watch over us, they enter every house and do not leave a person, except during intercourse and when they go to the toilet, as is narrated in a Hadith which contains weakness.
It was also said that this is referring to the Angels which go around with Blessings and Forgiveness. “

2- Imam Ibn Abdul-Barr said in “Al-Tamheed”, (13/221):

وقد اختلف في هذا الحديث فقيل هو خصوص لجبريل وحده – صلى الله عليه وسلم – بدليل الحفظة وقيل بل الملائكة على عموم الحديث – والله أعلم

“The scholars disagreed about this.
It was said that this is specific about the Angel Gibrail, because our protecting Angels (never leave us).
Others said that its about Angels in general.
God knows best.”

3- Imam al-Zarqani in his ‘Sharh’ of Muwatta (4/428):

قيل : هو عام في كل ملك ، وقيل : المراد ملائكة الوحي

“It was said: It is general about all Angels.
It was also said: It is referring to the Angels of Revelation.”

Allaahu A’alam

Share This:

Leave Your Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *