How Many Major Sins Are There?

How many MAJOR SINS are there – كبائر ?

Sh Haatim al-‘Awni says that the quantity of ‘major sins’ was much less according to the early scholars, as compared to later scholars:

1- Al-Bardiji (301 AH) wrote the first book about MAJOR SINS, he listed: 13 MAJOR SINS
2- Then Diya Al-Maqdesi (643 AH) came and listed: 16 MAJOR SINS
3- Then At-Tabari (310 AH) came and listed: 9 MAJOR SINS
4- Then Abu Talib Al-Makki (386 AH) came and listed: 17 MAJOR SINS
5- Then came Al-Raafi’i (623 AH), Nawawi (676 AH) and Ibn al-Rafa’ (710 AH) and the total number they listed was: 40 MAJOR SINS
6- Then Dhahabi (722 AH) came and listed: 76 MAJOR SINS
7- Then Ibn Nuhaas (814 AH) came and listed: 171 MAJOR SINS
8- Then Ibn Nujaym (970 AH) came and listed: 89 MAJOR SINS
9- Then Al-Haythami (974 AH) came listed: 466 MAJOR SINS!!

1- فالحافظ البرديجي (ت301هـ) وهو صاحب أول كتاب مصنف في الكبائر يصل إلينا ، بلغ عدد الكبائر عنده ثلاث عشرة كبيرة فقط .
2- وزاد عليه الضياء المقدسي (ت643هـ) في تذييله عليه : ثلاثا فقط ، لتكون ست عشرة كبيرة .
3- وأما ابن جرير الطبري (ت310هـ) : فقد حصر الكبائر في تسع كبائر فقط !
4- ثم أبو طالب المكي (ت386هـ) وقد حصرها في (قوت القلوب) في سبع عشرة كبيرة .
5- وأما الرافعي (ت 623هـ) والنووي (ت676هـ) ، وابن الرفعة (ت710هـ) : فقد بلغ مجموع ما عده ثلاثتهم من الكبائر أربعين كبيرة ، كما في نقل أبي زكريا ابن النحاس عنهم في (تنبيه الغافلين عن أعمال الجاهلين) .
6- وأما الإمام الذهبي في كتابه الشهير (الكبائر) ، فقد بلغت الكبائر في كتابه (وفي نسخته الصحيحة) : ستا وسبعين كبيرة .
7- ثم جاء أبو زكريا ابن النحاس (ت814هـ) ، فوصلت الكبائر عنده في كتابه تنبيه الغافلين : إحدى وسبعين ومائة كبيرة !
8- ثم جاء ابن حجر المكي الهيثمي الشافعي (ت974هـ) ، فبلغت الكبائر عنده (466) كبيرة ! حتى كادت أن تكون عامة المعاصي عنده كبائر!!
9- ومع أن ابن نجيم الحنفي (ت970هـ) معاصر له فقد حصر الكبائر في تسع وثمانين ، وتوسع في عدها ، حتى ذكر أن مجرد تفضيل علي بن أبي طالب على الشيخين من الكبائر ، وذكر أن عيب الطعام منها ، والاستمناء ، واللعب بالشطرنج ، ونحو ذلك من المعاصي .
إن تزايد أعداد الكبائر مع امتداد الزمن وتناقص العلم مما يستوجب التحليل والمناقشة : ما هو سببه ؟
لن يكون السبب : هو زيادة التديّن والتقوى لدى المتأخرين قطعا !!
—————————————

Some scholars listed ‘criticizing food’ as a MAJOR SINS.
Others listed ‘playing chess’ as a MAJOR SINS.
Others listed ‘masturbation’ as a MAJOR SINS.

These things always existed, but it seems that as a nation, we are getting harsher with considering things ‘MAJOR SINS’. It is also due to their different principles, methodologies and criterias.

And if you ask some people today, they can list 10,000 MAJOR SINS!!

We are not more pious than the Salaf, nor do we have more Gheerah for this religion than them. The Salaf were extremely careful with labelling things as “Haram”. Turning ‘halal into haram’ is as bad, as turning ‘haram into halal’.

The harsh truth of the matter is:

Many things which SOME people consider ‘MAJOR SINS’ today, are not even sins – let alone MAJOR SINS.

Like for example: (1) eating & drinking with your left hand, (2) breathing on hot food to cool it down, (3) wearing trousers below ankles without pride, (4) cutting hair unevenly, (5) a wife shaping her eyebrows for her husband etc.

These are technically not even ‘sins’, according to the mainstream view of the 4 madhabs.

And also:

Many sins which we consider ‘MAJOR SINS’, they are technically ‘minor sins’ according to the Shariah.

And finally:

Many issues are differed upon by scholars. Plenty of actions are considered ‘sinful’ by some scholars, they are not considered ‘sinful’ by other scholars – such as shaving the beard (this is not a sin in the Shafi’ii madhab).

The MAJOR SINS are actually very few in number.

May God protect us against sin.

Share This:

Leave Your Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *