Wiping Face After Du’a
Wiping Face after Du’a – مسح الوجه باليدين بعد الدعاء
Short Answer:
This issue is disputed, because:
– All the narrations on this topic contain weakness.
– A group of scholars believe that together, their chains strengthen each other to legitimise this practise.
– Another group of scholars believe that they DO NOT strengthen each other to legitimise this practise.
– Some great Imams of the Salaf practised it, others did not.
– Whichever view convinces you – you can adopt it, but don’t rebuke a person who acts contrary to your view. The person who does it is not a “mubtadi’ (innovator), and the person who doesn’t do it is not a “wahabi”.
The dispute is old.
——————————————-
Long Answer:
1- It has been narrated that Omar Ibn al-Khattab said:
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم إِذَا رَفَعَ يَدَيْهِ فِي الدُّعَاءِ لَمْ يَحُطَّهُمَا حَتَّى يَمْسَحَ بِهِمَا وَجْهَهُ
“Whenever the Messenger of Allah would raise his hands in supplication, he would not lower them until he had wiped his face with them.”
[“Tirmidhi”, 3386].
https://sunnah.com/tirmidhi:3386
Tirmidhi said: صحيح غريب
This narration has been weakened because of: حماد بن عيسى
Ibn Abi Hatim said about him: هو ضعيف الحديث
Ibn Hajar al-‘Asqalani said combined with other Ahadith, it reaches the level of ‘Hassan’ (good):
له شواهد منها حديث ابن عباس عند أبي داود ، ومجموعها يقتضي أنه حديث حسن .
This is also the opinion of Suyuti, Zarkashi, Khattabi, San’ani and Al-Shawkani – who agreed that combined they become ‘Hassan’.
و تبعه الشوكاني كما في ” تحفة الذاكرين ” ( ص 59 ) ، و الصنعاني كما في ” سبل السلام “.
2- It has been narrated that Ibn Abbaas said:
إِذَا دَعَوْتَ اللَّهَ فَادْعُ بِبَاطِنِ كَفَّيْكَ وَلاَ تَدْعُ بِظُهُورِهِمَا فَإِذَا فَرَغْتَ فَامْسَحْ بِهِمَا وَجْهَكَ
“The Messenger of Allah (ﷺ) said: ‘When you call upon Allah, then do so with the palms of your hands (upwards). Do not do so with the back of your hands (upwards). And when you finish, then wipe your face with them.”
[“Ibn Majah”, 379].
https://sunnah.com/ibnmajah/5/379
This narration has been weakened because of: صالح بن حسان
Imam Bukhari said about him: منكر الحديث
Nasai said: متروك
3- It has been narrated that Yazid ibn Sa’id al-Kindi said:
أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم كَانَ إِذَا دَعَا فَرَفَعَ يَدَيْهِ مَسَحَ وَجْهَهُ بِيَدَيْهِ
“When the Prophet (ﷺ) made supplication (to Allah) he would raise his hands and wipe his face with his hands.”
[“Abu Dawud”, 1492].
https://sunnah.com/abudawud:1492
This narration has been weakened because of: عبد الله بن لهيعة
Al-Mundhiri said about him: في إسناده عبد الله بن لهيعة وهو ضعيف
Also because of: حفص بن هاشم بن عتبة بن أبي وقاص
Ibn Hajar said about him: مجهول
It also has a third flaw.
4- Abdul-Razaaq acted on this, and he narrated:
باب مسح الرجل وجهه بيده إذا دعا
أما عبد الرزاق ومعمر فأخرج عبد الرزاق في المصنف (2/247) من حديثه عن معمر ، عن الزهري قال : كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يرفع يديه عند صدره في الدعاء ثم يمسح بهما وجهه .
قال عبد الرزاق : وربما رأيت معمرا يفعله وأنا أفعله .
وهذا صحيح ثابت إلى معمر وعبد الرزاق رضي الله عنهما .
CHAPTER: Wiping the face with the hands after the supplication
Imam al-Zuhri said: “The Prophet used to raise his hands up to his chest and supplicate. He would then wipe his face with his hand.”
Abdul-Razaaq comments: I sometimes see Mu’ammar do this and I myself also act on this.
[“Musannaf Abdul-Razaq”, 2/247].
Note: This narration is authentic, but Mursal, i.e. it stops at a Tabi’ii, Zuhri.
The Marasil of Zuhri are problematimised.
Yahya Ibn Ma’in said: مراسيل الزهري ليس بشيء
5- Ishaaq bin Rahawih also acted on this:
فقد ساق المروزي رحمه الله تعالى في الوتر (236) بعض الآثار السالفة الذكر ثم قال : ورأيت إسحاق يستحسن العمل بهذه الأحاديث .
“Ishaaq used to consider it good to act upon these Ahadith.”
6- Ahmad Ibn Hanbal endorsed this practice in one of his views:
وأما أحمد فقد ذكره ابن قدامة في المغني (1/486) والمرداوي في الإنصاف (2/173) فقال :
قوله وهل يمسح وجهه بيديه على روايتين وأطلقهما في الهداية والمذهب ومسبوك الذهب والمستوعب والخلاصة والهادي والتلخيص وبن تميم والنظم والمذهب الأحمد :
إحداهما : يمسح وهو المذهب فعله الإمام أحمد .
قال المجد في شرحه وصاحب مجمع البحرين : هذا أقوى الروايتين قال في الكافي هذا أولى وجزم به في الوجيز والإفادات والمنور والمنتخب وصححه المصنف والشارح وصاحب التصحيح وغيرهم واختاره بن عبدوس في تذكرته وقدمه في الفروع والكافي والمحرر والرعايتين والحاويين والفائق وإدراك الغاية وغيرهم … الخ كلامه .
ففي “مسائل ابنه عبد الله ” ( 1/49) أنّه سأله عن ذلك في القنوت فقال : أرجو أن لا يكون به بأس ! قال عبد الله : لم أر أبي يمسح بهما وجهه .اهـ
Ahmad Ibn Hanbal was asked about raising the hands in Qunut Du’a and wiping the face with it , he said: “I hope there is nothing wrong with that.”
Abdullah, his son said: “My father saw nothing wrong with wiping the face with them.”
[“Masail al-Imam Ahmad”, by his son Abdullah, 332].
There is another view of his in which he opposes this practice.
7- Al-Zarkashi said:
وأما قول العز في فتاويه الموصلية : مسح الوجه باليد بدعة في الدعاء لا يفعله إلا جاهل ، فمحمول على أنه لم يطلع على هذه الأحاديث وهي وأن كانت أسانيدها لينة لكنها تقوى باجتماع طرقها
“As for the statement of Al ‘Izz in his fatwa: “wiping the face with the hand is an innovation in supplications, and no one does it except a fool,” it is possible that he has not studied the hadiths on this issue, although the chains are weak but they become strong by various routes strengthening each other.”
(Al Juz’u fi mashil wajhi, p. 26)
8- Ibn Taymiyah said said it is not established:
قال الإمام ابن تيمية : ( أمَّا مسحُه وجهَه بيديه فليس عنه صلَّى الله عليه وسلَّم فيه إلَّا حديثٌ أو حديثان لا يقومُ بهما حُجَّة ) ، [ مجموع الفتاوى – ٢٢/٥١٩ ] .
9- Al-Bayhaqi said:
قال الحافظ البيهقي : ( فأمَّا مسحُ اليدين بالوجه عند الفراغ من الدُّعاء ، فلستُ أحفظه عن أحدٍ من الصحابة والتابعين في دعاء القنوت ، وقد رُوي فيه عن النبي صلَّى الله عليه وسلَّم حديثٌ فيه ضعف ، فهو عمل لم يثبتْ بخبر صحيحٍ ، ولا أثر ثابت ، ولا قياس ؛ فالأَوْلى أنْ لا يفعلَه ، ويقتصر على ما فعله السلفُ رضي الله عنهم مِن رفْع اليدين دون مسحِهما بالوجه في الصلاة ) ، [ السنن الكبرى – ٢/٢١٢ ، بتصرف يسير ] .
“As for wiping the face with the hands, after finishing the supplication – this has not been established from any of the companions, nor the Tabi’iin for Qunut supplication. Some Ahadith have been narrated concerning this from the Prophet, but they contain weakness. It is a practice that is not established with an authentic narration, nor an established Athar, nor with Qiyaas (analogy) – so it is better not to do it, and it is best to restrict oneself to what the Salaf did, which is raising the hands, without wiping them on the face in prayer.”
[“Sunan al-Kubra”, 2/212].
10- Abdullah Ibn Mubarak objected to it:
قال الباشاني ؛ سألت الإمام عبد الله بن مبارك ، عن الذي إذا دعا مسح وجهه ؟ ، قال : ( لم أجد له ثبتاً ) ، [ السنن الكبرى – ٢/٢١٢ ، بمعنى لا أصل له ، ولم يفعله أحدٌ ممن سلف ] .
11- Sufyan al-Thawri:
وقال الباشاني : ( وسُئل أيضاً الإمام عبد الله بن مبارك ، عن الرجل يبسط يديه فيدعو ثم يمسح بهما وجهه ؟ فقال : كره ذلك سفيان ) ، [ السنن الكبرى – ٢/٢١٢
‘Abd Allah – i.e. ibn al-Mubarak – was asked about the man who extends his arms out while supplicating (yabsutu yadayhu fi ’l-du‘a’) and then wipes his face with them and he said: Sufyan discouraged it i.e. al-Thawri.”
12- Imam Malik’s opinion is narrated by Ibn Rushd:
قال ابن رشد : ( وسُئِل الإمام مالك عن الرجل يمسح بكفَّيه وجهه عند الدعاء وقد بسَطها قبل ذلك؟ فأنكَر ذلك ، وقال : ما أَعلمُه . قلت : إنما أنكر ذلك مالكٌ رحمه اللَّهُ ؛ لأنَّه رآها بِدعةً ؛ إذ لم يأتِ بذلك أثرٌ عن النبي عليه السَّلامُ ، ولا مدخلَ فيه للرأي ) ، [ البيان والتحصيل – ١٨/٤٩ ] .
Imam Malik objected to it.
Ibn Rushd said: It is because he considered it an innovation.
[“Al-BAyan wal-Tahsil”, 18/49].
13- Imam Bukhari narrated in ‘Adab al-Mufrad’:
أخرج البخاري في “الأدب المفرد” (609) قال : حدثنا إبراهيم بن المنذر، قال : حدثنا محمد بن فُليح ، قال : أخبرني أبي ، عن أبي نعيم ـ وهو وهب ـ قال : “رأيت ابن عمر وابن الزبير يدعوان ، يديران بالراحتين على الوجه”.
وهذا الأثر حسَّنه الحافظ ابن حجر
Abu Nu‘aym – who is Wahb – said: “I saw ibn ‘Umar and Ibn al-Zubayr making supplication, cupping their palms in front of their faces.”
Ibn Hajar said this narration is ‘Hassan’ (good).
14- Imam al-San’ani said:
وفيه دليل على مشروعية مسح الوجه باليدين بعد الفراغ من الدعاء
“And it (this Hadeeth) contains a proof for the legitimacy of wiping one’s face with the hands after making du`a.”
[“Subul al-Salam”, 4/219].
15- Hassan al-Basri used to act on it and wipe his face:
وقال السيوطي في”فض الوعاء في أحاديث رفع اليدين بالدعاء”( 1/100-101):” قال الفريابي : حدثنا اسحق بن راهويه أخبرنا المعتمر بن سليمان قال : رأيت أبا كعب – صاحب الحرير- يدعو رافعا يديه ، فإذا فرغ : مسح بهما وجهه . فقلت له: من رأيت يفعل هذا؟ قال : الحسن بن أبي الحسن البصري. إسناده حسن” .
Suyuti says: The chain is good.
16- In the ‘Fatawa al-Hindiyah’:
وجاء في الفتاوى الهندية : قيل مسح الوجه باليدين ليس بشيء ، وكثير من مشايخنا اعتبروا مسح الوجه هو الصحيح وبه ورد الخبر”
“It is said that wiping the face with the hands means nothing. Many of our teachers say that wiping both hands is correct, and this is the correct opinion. There have come some reports concerning this practice.”
[“Al-Fatawa Al Hindiyah”, 5/318].
Leave Your Comments