Permissible Self-Praise

18 classical scholars on when Self-praise is allowed – حكم مدح النفس

Self-praise is generally disliked, because it involves arrogance (تكبر) and looking down on others.
However, there are exceptions to this general rule:
It will be permissible if it’s free from arrogance and there is a need for it – like when we go for Job interviews. Muslims need to be confident and not suffer from low-esteem, thinking that they will sin, if they praise themselves in such situations.

EVIDENCE:

The Qur’an states:
قَالَ اجْعَلْنِي عَلَىٰ خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ
“He [Yusuf] said [to the King of Egypt]: ‘Put me in charge of the storehouses of the land; I’m an expert custodian.’ [12:55].

1- Ibn Kathir writes in the Tafsir of this verse (2/499):
مدح نفسه ، ويجوز للرجل ذلك إذا جهل أمره ، للحاجة
“So [Yusuf] praised himself, and it is permissible for someone to do this if his condition is unknown and there is a need to clarify this.”

2- Al-Qurtubi Maliki says in the Tafsir of this verse (9/210):
ودلت الآية أيضا على أنه يجوز للإنسان أن يصف نفسه بما فيه من علم وفضل
“This verse proves that (in certain situations) it is permissible for a person to describe himself with the knowledge and good qualities that he possesses.”

3- Al-Qadhy Abu Bakr Ibn Al-‘Arabi Maliki says in his Tafsir (3/59):
إنما قال ذلك عند من لا يعرفه ، فأراد التعريف بنفسه ، وصار ذلك مستثنى من قوله : { فلا تزكوا أنفسكم
“Yusuf said that because they did not know his situation, so he wanted to describe himself. Such situations are an exception to the Ayah: “Therefore do not ascribe praise/purity to yourselves.” [53:32].

4- Ibn Al-Jawzi Hanbali says in his Tafsir (2/188):
وقال العلامة ابن الجوزي-رحمه الله تعالى-
عن قصة يوسف-عليه السلام-فإن قيل: كيف مدح نفسه بهذا القول، ومن شأن الأنبياء والصالحين التواضع؟
فالجواب: إنه لما خلا مدحه لنفسه من بغي وتكبر، وكان مراده به الوصول إلى حق يقيمه، وعدل يحييه، وجور يبطله، كان ذلك جميلاً جائزاً
If anyone asks: “How can he praise himself in such a way when the Prophets and the pious should be humble?”
The answer is: If self-praise is free from transgression and pride, and if one wants to implement the truth with it, uphold justice, lift falsehood – then (self-praise) that is beautiful and permissible.

5- Ibn Hibaan has a chapter (“Sahih Ibn Hiban”, 1385):
ذكر البيان بأن المرء جائز له ان يمدح نفسه ببعض ما انعم الله عليه إذا أراد بذلك قصد الخير بالمستمعين له دون إعطاء النفس شهواتها منه
“It is permissible for someone to praise himself with certain blessings that Allah has bestowed upon him, if he wishes the good for the listeners, and not to feed his ego.”

6- Ibn Al-Qayyim in (“Zaad”, 3/502):
جواز مدح الإنسان نفسه بما فيه من الخير إذا لم يكن على سبيل الفخر والترفع
“A person may praise himself for the goodness he possesses, if it is not out of pride and feeling superior (over others).”

7- Ibn Abdul-Barr Maliki in (“Al-Tamhid”, 20/39):
قال ابن عبدالبر في التمهيد (20/39) في شرح قول النبي صلى الله عليه وسلم لما صدر من حنين وهو يريد الجعرانة : ( والذي نفسي بيده لو أفاء الله عليكم مثل سمر تهامة نعما لقسمته بينكم ثم لا تجدونني بخيلاً ولا جباناً ولا كذاباً ) قال : ( وفيه جواز مدح الرجل الفاضل الجليل لنفسه ، ونفيه عن نفسه ما يعيبه بالحق الذي هو فيه وعليه إذا دفعت إلى ذلك ضرورة أو معنى يوجب ذلك ، فلا بأس بذلك ، وقد قال الله عز وجل حاكياً عن يوسف _ عليه السلام _ أنه قال : ( إني حفيظ عليم ) وقال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( أنا أول من تنشق عنه الأرض ، وأول شافع ، وأول مشفع ، وأنا سيد ولد آدم ولا فخر ، ومثل هذا كثير في السنن ، وعن علماء السلف لا ينكر ذلك إلا من لا علم له بآثار من مضى
“The Prophet said,” By Allah, if Allah had given me camels as much in number as these trees, I would still have distributed them among you, and you would not have found me stingy. ”
Ibn Abdul-Barr says: Here is proof that a pious man can praise himself and if it is necessary then it is even mandatory! …
[Prophet] Yusuf said [to the king]: “I am an expert custodian.” [12:55].
The Prophet said, “I will be the first to intercede, I am the first to break open the earth (on the Day of Judgement), I am the leader of the sons of Adam, and I say this without pride.”
And here are many examples in the Sunan, and from the Ulamaa of the Salaf.
NO ONE DENIES THIS EXCEPT SOMEONE WHO HAS NO KNOWLEDGE OF THE TEXTS. ”
(rough translation)

8- Nawawi Shafi’ie in (“Sharh Sahih Muslim”, 16/16):
وفي هذا الحديث جواز ذكر الانسان نفسه بالفضيلة والعلم ونحوه للحاجة وأما النهي عن تزكية النفس فإنما هو لمن زكاها ومدحها لغير حاجة بل للفخر والاعجاب وقد كثرت |17| تزكية النفس من الاماثل عند الحاجة كدفع شر عنه بذلك أو تحصيل مصلحة للناس أو ترغيب في أخذ العلم عنه أو نحو ذلك فمن مصلحة قول يوسف صلى الله عليه وسلم على خزائن الأرض إني حفيظ عليم ومن دفع الشر قول عثمان رضي الله عنه في وقت حصاره أنه جهز جيش العسرة وحفر بئر رومة ومن الترغيب قول ابن مسعود هذا وقول سهل بن سعد ما بقي أحد أعلم بذلك مني
“In this Hadith there is evidence that a person may praise himself with a blessing or knowledge etc, if required. The self-praising that is forbidden when someone does it for no reason, and out of pride and self-admiration.
If someone does that to ward off harm, or to bring a benefit to the people, or to motivate people to take note of him, and other similar benefits, that is allowed.
Yusuf said, “Appoint me to manage the treasures of the country because I am an expert custodian.” [12:55].
And Uthman praised himself when he was in prison to ward off harm.
And Ibn Mas’ud praised himself for motivating people (taking note of him) and Sahl bin Sa’d said: “There is no one left on earth who knows the meaning of this better than me.”

9- Izz Ibn Abdul-Salaam in (“Qawaa’id al-Ahkam”, 2/178):
وقال أيضاً العزبن عبدالسلام الشافعي رحمه الله في قواعد الاحكام 178/2(ولا يمدح المرء نفسه إلا دعت اليه الحاجة..)ث
“Nobody should praise himself, until a need for that arises ..”

10- Al-Khazan in his Tafsir (4/28):
فإن قلت كيف مدح يوسف نفسه بقوله إني حفيظ عليم والله تعالى يقول فلا تزكوا أنفسكم .
قلت إنما يكره تزكية النفس إذا قصد به الرجل التطاول والتفاخر والتوسل به إلى غير ما يحل فهذا القدر المذموم في تزكية النفس .
أما إذا قصد بتزكية النفس ومدحها إيصال الخير والنفع إلى الغير فلا يكره ذلك ولا يحرم بل يجب عليه ذلك
“If anyone asks, How can Yusuf praise himself, saying: “Appoint me to guard the treasures of the land for I am an expert custodian. “[12:55], while Allah says: “Therefore do not praise yourself for purity . “[53:32].
I say: It is only forbidden to praise yourself for arrogance and pride, or to achieve a forbidden goal with it.
Those are the forbidden forms of self-praise.
But if self-praise can achieve goodness and benefit to others, it is not forbidden or discouraged.
It is even MANDATORY – waajib! ”

11- al-Allusi Hanafi confirms this also in his Tafsir:
وفيه دليل على جواز مدح الإنسان نفسه بالحق إذا جهل أمره
“And in it is evidence for the permissibility of a man praising himself with the truth, if his condition is unknown.”

12- Suyuti in his Tafsir:
قوله تعالى: قال اجعلني على خزائن الأرض استدل به على جواز طلب الولاية كالقضاء ونحوه لمن وثق من نفسه بالقيام بحقوقه بصفة مدح للمصلحة خصوصا لمن لا يعلم مقامه وعلى أن المتولي أمرا شرطه أن يكون عالما به خبيرا ذكي الفطنة. وجواز التولية من الكافر والظالم.

13- Razi in his Tafsir:
أن مدح النفس إنما يكون مذموما إذا قصد الرجل به التطاول والتفاخر والتوصل إلى غير ما يحل ، فأما على غير هذا الوجه فلا نسلم أنه محرم فقوله تعالى : ( فلا تزكوا أنفسكم ) ( النجم : 32 ) المراد منه تزكية النفس حال ما يعلم كونها غير متزكية ، والدليل عليه قوله تعالى بعد هذه الآية : ( هو أعلم بمن اتقى ) أما إذا كان الإنسان عالما بأنه صدق وحق فهذا غير ممنوع منه والله أعلم

14- Al-Qasimi in his Tafsir:
وأصل في جواز مدح الإنسان نفسه لمصلحته، وفي أن المتولي أمرا; شرطه أن يكون عالما به، خبيرا، ذكي الفطنة.

15- Al-Kiya in his Tafsir:
قوله تعالى : اجعلني على خزائن الأرض إني حفيظ عليم ، الآية \ 55 : وصف نفسه بالعلم والحفظ، فدل ذلك أنه جائز أن يصف الإنسان نفسه بالفضل عند من لا يعرفه، وأنه ليس من المحظور تزكية النفس لقوله : فلا تزكوا أنفسكم .

16- Al-Maawardi in his Tafsir:
وفي هذا دليل على أنه يجوز للإنسان أن يصف نفسه بما فيه من علم وفضل ، وليس هذا على الإطلاق في عموم الصفات ولكن مخصوص فيما اقترن بوصلة أو تعلق بظاهر من مكسب ، وممنوع منه فيما سواه لما فيه من تزكية ومراءاة ، ولو تنزه الفاضل عنه لكان أليق بفضله ، فإن يوسف دعته الضرورة إليه لما سبق من حاله ولما يرجوه من الظفر بأهله.

17- Abu Hayan in his Tafsir:
ودل إثناء يوسف على نفسه أنه يجوز للإنسان أن يثني على نفسه بالحق إذا جهل أمره ، ولا يكون ذلك التزكية المنهي عنها ، وعلى جواز عمل الرجل الصالح للرجل التاجر بما يقتضيه الشرع والعدل ، لا بما يختاره ويشتهيه مما لا يسيغه الشرع

18- Ibn Hajar al-‘Asqalani confirmed this in his ‘fath al-Bari’:
والمدحة إذا خلت عن البغي والاستطالة وكان مقصود قائلها إظهار الحق وشكر نعمة الله لم يكره كما لو قال القائل إني لحافظ لكتاب الله عالم بتفسيره وبالفقه في الدين قاصدا إظهار الشكر أو تعريف ما عنده ليستفاد ولو لم يقل ذلك لم يعلم حاله ولهذا قال يوسف عليه السلام إني حفيظ عليم

Share This:

Leave Your Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *