Permissible Lies

Permissible Lies – حكم الكذب وما يباح منه

Lying is a bad trait but it is not forbidden in itself, it is forbidden if it has no benefit and/or causes harm.

The jurists spoke about beneficial lies and even obligatory lies!

Speaking the truth can sometimes be a sin!

1- Ibn Al-Jawzi said:
الكذب ليس حراماً لعينه، بل لما فيه من الضرر، والكلام وسيلة إلى المقاصد، فكل مقصود محمود يمكن أن يتوصل إليه بالصدق والكذب جميعاً فالكذب فيه حرام، وإن أمكن التوصل إليه بالكذب دون الصدق فالكذب فيه مباح إذا كان تحصيل ذلك المقصود مباحاً، وواجب إذا كان المقصود واجباً
“… Lying is not forbidden in itself, but only because of the associated harms which result from it.
Words are only means to an end. So if the end goal is noble, and one can achieve it with either truth or lies, it is forbidden to lie.
But if it is not possible to achieve (that noble goal) except with lies, then you are allowed to lie – as long as the end goal is permissible.
Lying can even become mandatory (wajib) if the end goal is mandatory! ”
[“Kashf Al-Moshkil”, 4/459].

2- Al-Izz Ibn Abdul-Salam says:
وقال العز بن عبد السلام رحمه الله :
“الكذب مفسدة محرمة إلا أن يكون فيه جلب مصلحة أو درء مفسدة , فيجوز تارة ويجب أخرى ، وله أمثلة :
أحدها : أن يكذب لزوجته لإصلاحها وحسن عشرتها فيجوز .
وكذلك الكذب للإصلاح بين الناس وهو أولى بالجواز لعموم مصلحته…- ثم ذكر صوراً أخرى يجوز فيها الكذب ثم قال :–
التحقيق في هذه الصور وأمثالها أن الكذب يصير مأذوناً فيه” انتهى من ” قواعد الأحكام ” (ص/112) .
“Lying is a mafsadah and forbidden, except if by it a benefit can be acquired or a harm can be repelled.
Sometimes it can be allowed and sometimes it can even become obligatory (to lie)…”
[“Qawaa’id al-Ahkam”, 112].

3- Ibn Hazm said:
فليس كل كذب معصية بل منه ما يكون طاعة لله عز و جل وفرضا واجبا يعصى من تركه صح ان رسول الله صلى الله عليه و سلم قال ليس الكذاب الذي يصلح بين الناس فينمي خيرا وقد أباح عليه السلام كذب الرجل لامرأته فيما يستجلب به مودتها وكذلك الكذب في الحرب
“Not every lie is a sin.
In fact, some lies are obedience to God.
At times, lying becomes an obligation and leaving it becomes a sin.
It has been authentically reported that the Prophet said: “The one who makes peace between people is not a liar.”
The Prophet also allowed a man to lie to his wife in things that may create affection between them (i.e. like saying that the food was nice, or she looks nice – even if untrue).
Similarly, it is allowed to lie during war.”
[“Al-Fisal”, 4/5].
* NOTE: One example when saying the truth will be sinful , Ibn Hazm says , when a person is taken as prisoner and the enemies ask him to reveal the location of the others … he says it’s a major sin to speak the truth in this situation by disclosing their location and exposing them to harm

4- Ibn al-Qayyim says that lying is allowed if that’s the ONLY way to get your right:
قال ابن القيم في “زاد المعاد” ج 2 ص 145: يجوز كذب الإنسان على نفسه، وعلى غيره إذا لم يتضمن ضرر ذلك الغير إذا كان يتوصل بالكذب إلى حقه، كما كذب الحجاج بن علاط على المشركين حتى أخذ ماله من مكة من غير مضرة لحقت بالمسلمين من ذلك الكذب، وأما ما نال من بمكة من المسلمين من الأذى والحزن، فمفسدة يسيرة في جنب المصلحة التي حصلت بالكذب.

5- Al-Ghazali also says that lying is not forbidden in itself, but only due to its harms and it can become wajib to lie, sometimes:
قال أبو حامد الغزالي رحمه الله :
” اعلم أن الكذب ليس حراماً لعينه ، بل لما فيه من الضرر على المخاطب أو على غيره ، فإن أقلَّ درجاته أن يعتقد المخبَر الشيء على خلاف ما هو عليه فيكون جاهلاً ، وقد يتعلق به ضرر غيره .
ورب جهل فيه منفعة ومصلحة ، فالكذب محصل لذلك الجهل ، فيكون مأذوناً فيه ، وربما كان واجباً .
فنقول : الكلام وسيلة إلى المقاصد

6- Nawawi: “This Hadith is clear on the permissibility of some lying for a maslaha (benefit).”
يقول الإمام النووي: “فهذا -(ليس الكذاب الذي يصلح بين الناس….)- حديث صريح في إباحة بعض الكذب للمصلحة، وقد ضبط العلماء ما يباح منه، وأحسن ما رأيت في ضبطه، ما ذكره الإمام أبو حامد الغزالي فقال: الكلام وسيلة إلى المقاصد، فكل مقصود محمود يمكن التوصل إليه بالصدق والكذب جميعًا، فالكذب فيه حرام؛ لعدم الحاجة إليه، وإن أمكن التوصل إليه بالكذب، ولم يمكن بالصدق، فالكذب فيه مباح إن كان تحصيل ذلك المقصود مباحًا، وواجب إن كان المقصود واجبًا” انتهى “الأذكار النووية” (1/377).
قال القاضي: لا خلاف في جواز الكذب في هذه الصور، واختلفوا في المراد بالكذب المباح فيها ما هو؟ فقالت طائفة: هو على إطلاقه، وأجازوا قول ما لم يكن في هذه المواضع للمصلحة، وقالوا: الكذب المذموم ما فيه مضرة، واحتجوا بقول إبراهيم صلى الله عليه وسلم:(بل فعله كبيرهم) و (إني سقيم) وقوله:(إنها أختي)، وقول منادي يوسف صلى الله عليه وسلم:(أيتها العير إنكم لسارقون) …وقال آخرون منهم الطبري: لا يجوز الكذب في شيء أصلا. قالوا: وما جاء من الإباحة في هذا المراد به التورية، واستعمال المعاريض، لا صريح الكذب” انتهى من “شرح النووي على مسلم”(8/426).
ويقول الإمام النووي في موضع آخر:” والظاهر إباحة حقيقة نفس الكذب، لكن الاقتصار على التعريض أفضل. شرح النووي على مسلم( 6/181).

Share This:

Leave Your Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *