When Fatawa Differ

What should laymen do when Fatawa differ? – اختلاف العلماء في الفتوى

1- Abu Muzafar al-Sam’ani wrote 1,000 years ago:

وإن استفتى رجلين نظر فى الجواب فإن اتفقا فى الجواب عمل بما قالا
وإن اختلفا فأفتاه أحدهما بالحظر والآخر بالإباحة فاختلف فيه أصحابنا على ثلاثه أوجه
منهم من قال لا يأخذ بما شاء منهما
ومنهم من قال يجتهد فيمن يأخذ بقوله منهما
ومنهم من قال يأخذ بأغلظ الجوابين لأن الحق ثقيل
والأولى أن يقال يجتهد ممن يأخذ بقوله منهما
وأما الذى قال إنه يأخذ بأغلظ الجوابين فقد يكون الحق فى أخف الجوابين قال الله تعالى يريد الله بكم اليسر ولا يريد بكم العسر

“If two scholars give verdicts, then look at the answers if they agree on an answer then act upon what they said.
If they differ i.e one of them gives fatwa of harram and other gives fatwa of halal, then our companions have differed over this in following three ways:
One group of them said he cannot take whatever he likes.
Second group said to do ijtehad what opinion he has to take amongst the two.
And another group said to take the most strict opinion because HAQ (truth) is heavy.
And the most correct opinion is to do ijtehad and select which fatwa he has to choose by himself out of them.
And those who said to select the most strictest opinion out of two as the truth is heavy or burdensome, then it may possible that the truth is with easy opinions as Allah said: “Allah intends easy for you, he doesnt intends hardship for you.” [2:185].

[“Qawati’ al-Adilah”, 2/357].

2- Al-Mardawi Hanbali wrote 600 years ago:

إذا اختلف عليه فتيا مفتيين: تخير في الأخذ، على الصحيح، اختاره القاضي والمجد وأبو الخطاب، وذكره ظاهر كلام أحمد، فإنه سئل عن مسألة في الطلاق؟ فقال: إن فعل حنث، فقال السائل: إن أفتاني إنسان لا أحنث؟ قال: تعرف حلقة المدنيين؟ قلت: فإن أفتوني حل؟ قال: نعم.
وقيل: يأخذ بقول الأفضل علما ودينا، فإن استويا تخير، هذا اختيار الشيخ موفق الدين في الروضة، لا التخيير، كما ذكره ابن مفلح في أصوله، لكنه علل التخيير، وظاهره أنه مال إليه.
وقيل: يأخذ بقول الأغلظ والأثقل، ذكره ابن البنا.
وقيل: يأخذ بالأخف، اختاره عبد الجبار.
وقيل: يأخذ بأرجحهما دليلا ذكره ابن البنا أيضا، وينبغي أن يكون هذا هو الصحيح.
قال في أعلام الموقعين: يجب عليه أن يتحرى ويبحث عن الراجح بحسبه، وهو أرجح المذاهب السبعة.

“When the Muftis provide different Fatawa [scholars have differed on what should be done, some said]:
– He should choose between them, according to the correct opinion:
– He should go with the Fatwa of the most knowledgeable and religious one among them – if they are equal, he can choose either one of them.
– He should take the harshest and heaviest Fatwa.
– He should take the easiest Fatwa.
– He should take the Fatwa with the strongest evidences – this should be the correct opinion.”

[‘Tahbir’, 4099 – summary of what he said, more details in Arabic].

3- Khatib al-Baghdadi wrote 1,000 years ago:

المستفتي إذا لم يمكنه الجمعُ بين وجهي الخلاف من المفتين لتنافيهما مثل أن يكون أحدهما يحل ويبيح والآخرُ يحرِّم ويحظـُر:
فقد قيل يلزمه أن يأخذ بأغلظ القولين وأشده، لأن الحق ثقيل
وقيل يأخذ بأسهل القولين وأيسر الأمرين
وقيل يأخذ بفتوى أفضلهما عنده في الدين والعلم

“If a person is unable to reconcile between two Fatawa which he gets from different Muftis, due to their contradictory nature – for example if one of them says its permissible and the other says its forbidden:
– It was said: he should go with the strictest of the two rulings, because the truth is heavy.
– And it was said: he should adopt the easiest and most lenient among them.
– It was also said: he should take the Fatwa of the person whom he considers the best among them in religion and knowledge.”

[“Al-Faqih wal-Mutafaqih”, 2/428].

Share This:

Leave Your Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *