The Ruling On Isbaal

So … what is the ruling on Isbaal? (extending garments below the ankle)

In short:

According to the majority of scholars, it is not Haram to extend your garment below your ankles (إسبال) – unless its done out of arrogance/pride/vanity (تكبر – خيلاء).

That is the reason for this prohibition (علة التحريم).

Some narrations mention this reason in specific, like in Sahih Bukhari (5791):

مَنْ جَرَّ ثَوْبَهُ مَخِيلَةً : لَمْ يَنْظُرْ اللَّهُ إِلَيْهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
“Whoever allows his lower garment to drag out of arrogance will find that Allah will not look at him on the Day of Resurrection.”

Other narrations omit this reason (علة) – but the fuqaha say all general narrations should be understood in light of this specific Hadith, due to the principle: حمل المطلق على المقيد

For this reason, if an Eskimo, were to extend his garment to cover his ankles for protection against the cold – you are not going to tell him:

“What is below the ankles of a the garment is in the Hellfire -‏ما أسفل من الكعبين من الإزار ففي النار”.

When there is no arrogance, there is no prohibition:

إذا وجدت العلة وجد الحكم ، وإذا انتفت العلة انتفى الحكم
“When the reason is present, the ruling is present.
When the reason is absent, the ruling is absent.”

There are some people today who raise their garments above ankle, but then look down on others who don’t – which makes them fall into the actual reason of the prohibition (علة التحريم) which they were trying to escape from in the first place : arrogance!

Some people use this issue as a Taqwa-meter, so they don’t pray behind an Imaam who has not raised his garment above his ankles. All of this is due to their ignorance of religion.

A minority took the view that it’s forbidden regardless of intention, but this view is weak.

Regardless, there are heavy weights on both side, so people are free to follow whichever opinion they prefer. Nobody has the right to impose their opinion on others.

—————————

1- Ibn Hibaan in (“Sahih Ibn Hiban”, 2/281):
فَمَتَى عُدِمَتِ الْخُيَلَاءُ، لَمْ يَكُنْ بِإسْبَالِ الْإِزَارِ بَأْسٌ
“In absence of arrogance/vanity, there is nothing wrong with having the garment extended below the ankles.”

2- Imam Ahmad Ibn Hanbal in (“Masail Imam Ahmad wa Ishaaq”, 3349):
قلت جر الإزار وإسبال الثوب في الصلاة
قال: إذا لم يرد به الخيلاء فلا بأس به، قال رسول الله:من جر ثوبه من الخيلاء
Ahmad Ibn Hanbal was asked about extending the lower garment below the ankles during prayer.
He replied: If it’s not associated with arrogance, there is nothing wrong with this. The Prophet said: “Whoever allows his lower garment to drag out of arrogance…”

3- Ibn Taymiyah Hanbali in (“Sharh al-Umdah”, 4/366):
قال ابن تيمية رحمه الله: ولأن الأحاديث أكثرها مقيدة بالخيلاء فيحمل المطلق عليه, وما سوى ذلك فهو باق على الإباحة, وأحاديث النهي مبنية على الغالب والمظنة . (شرح العمدة 4/366)
“Because the majority of these Ahaadith link this issue with arrogance, this issue has to be restricted to this. Whatever is outside of this remains on the original ruling of permissibility…”

4- Imaam Nawawi in (“Sharh Sahih Muslim”, 14/62):
قال النووي في شرح مسلم ١٤/ ٦٢ (الإسبال يكون في الإزار والقميص والعمامة، وأنه لا يجوز إسباله تحت الكعبين إن كان للخيلاء، فإن كان لغيرها فهو مكروه، وظواهر الأحاديث في تقييدها بالجر خيلاء تدل على أن التحريم مخصوص بالخيلاء، وهكذا نص الشافعى على الفرق كما ذكرنا …فما نزل عن الكعبين فهو ممنوع، فإن كان للخيلاء فهو ممنوع منع تحريم، والا فمنع تنزيه، وأما الأحاديث المطلقة بأن ما تحت الكعبين في النار فالمراد بها ما كان للخيلاء، لأنه مطلق فوجب حمله على المقيد، قال القاضي: قال العلماء وبالجملة يكره كل مازاد على الحاجة والمعتاد في اللباس من الطول والسعة).
“It is not permissible to extend any clothes below the ankles out of arrogance. If it’s done for other than this, it’s Makrooh (disliked)….
The apparent meaning of the narrations restrict this issue to arrogance/pride, which proofs that the prohibition is also restricted to arrogance…
With regards to the narrations which speak in general, they have to be understood in light of those narrations that speak in specific…”

5- al-Baji Maliki in ‘al-Muntaqa’ (9/314):
قال في المنتقى(9/314- 315): «وقوله صلى الله عليه وسلم الذي يجر ثوبه خيلاء يقتضي تعلق هذا الحكم بمن جره خيلاء، أما من جره لطول ثوب لا يجد غيره، أو عذر من الأعذار فإنه لا يتناوله الوعيد
“And the Prophet’s statement: “Whoever drags his garment out of arrogance…”, means that this ruling has to be restricted to whoever drags it out of arrogance.
But if someone drags it because the garment is too long and can’t find another, or for some other reason – then this threat of punishment does not apply to him.”

6- Badrudin al-‘Ayini Hanafi in ‘Umdat al-Qari’ (21/229):
وقال العيني في شرحه للبخاري ٢١/ ٢٢٩ ((باب من جر إزاره من غير خيلاء)
أي: هذا باب في بيان حكم من جر إزاره من غير قصد التخييل، فإنه لا بأس به من غير كراهة، وكذلك يجوز لدفع ضرر يحصل له، كأن يكون تحت كعبيه جراح أو حكة أو نحو ذلك، إن لم يغطها تؤذيه الهوام كالذباب ونحوه بالجلوس عليها، ولا يجد ما يسترها به إلا إزاره أو ردائه أو قميصه، وهذا كما يجوز كشف العورة للتداوي وغير ذلك من الأسباب المبيحة للترخص
[Imam Bukhari] Chapter on whoever extends the garment WITHOUT PRIDE/ARROGANCE
[Badrudin Ayni comments]: “Imam Bukhari made this chapter to explain the ruling on the one who drags his garment without intending vanity/pride. There is nothing wrong with this – it’s not even disliked…”

7- Ibn Abdul-Barr Maliki in ‘al-Tamheed’ (3/244):
قال في التمهيد : (3/244) «… وهذا الحديث يدل على أن من جر إزاره من غير خيلاء ولا بطر أنه لا يلحقه الوعيد المذكور غير أن جر الإزار والقميص وسائر الثياب مذموم على كل حال،وأما المستكبر الذي يجر ثوبه فهو الذي ورد فيه ذلك الوعيد الشديد …».
“This narration shows that the one who drags his garment for other than pride and arrogance, then he is not subject to this warning/threat (of punishment), even though dragging any type of clothes is wrong in all cases.
But this severe threat/warning (of punishment) is only applicable to the arrogant one, who drags his garment out of arrogance.”

8- al-Qastalaani al-Shafi’ee in ‘Irshaad al-Saari’ (21/418):
القسطلاني في شرحه على البخاري ، قال : “وهذا الإطلاق محمول على ما ورد من قيد الخيلاء ، وقد نص الشافعي – رحمه الله – على أن التحريم مخصوص بالخيلاء، فإن لم يكن للخيلاء كره للتنزيه” [إرشاد الساري لشرح صحيح البخاري ج21 ص418 ط دار الكتب العربية ببيروت -لبنان] .
“And this general statement needs to be understood in light of the specific ones, which restrict this matter to pride/arrogance.
Imaam Shaafi’ie has said that this prohibition is specific to when it’s associated with pride/arrogance.
If there is no pride/arrogance, then it’s disliked (Makroh Tanzihi).”

9- In “Badhl Al-Majhud”, (16/411):
العلامة السهرنفوري في شرحه لسنن أبي داود ، قال : “قال العلماء المستحب في الإزار والثوب إلى نصف الساقين ، والجائز بلا كراهة ما تحته إلى الكعبين ، فما نزل عن الكعبين فهو ممنوع ، فإن كان للخيلاء فهو ممنوع منع تحريم ، وإلا فمنع تنزيه” [خليل أحمد السهرنفوري بذل المجهود في حل أبي داود ج16 ص411 ط دار الكتب العلمية]
“If this is done out of pride/arrogance, then it’s discouraged because it’s Haram. If not, it’s discouraged Tanzihi.”

10- Ibn Qudamah Hanbali in ‘al-Mughni’ (2/298):
قال ابن قدامة في المغني (2/298): ويكره إسبال القميص والإزار والسراويل؛ لأن النبي صلى الله عليه وسلم أمر برفع الإزار، فإن فعل ذلك على وجه الخيلاء حرام.”
“It is disliked to extend garments and pants below the ankles, because the Prophet commanded us to raise our garments.
If it’s done out of arrogance, then it becomes Haram.”

11- In ‘Subul al-Salam’, (4/158):
سبل السلام (4/158):” وتقييد الحديث بالخيلاء دال بمفهومه أنه لا يكون من جره غير خيلاء داخلا في الوعيد . وقد صرح به ما أخرج البخاري وأبو داود والنسائي أنه قال أبو بكر رضي الله عنه لما سمع هذا الحديث: إن إزاري يسترخي إلا أن أتعاهده، فقال له صلى الله عليه وآله وسلم:”إنك لست ممن يفعله خيلاء” ، وهو دليل على اعتبار المفاهيم من هذا النوع.اهـ
“The Hadith specifically restricts it to “arrogance/pride”, this shows that if arrogance is not associated with this act, then this threat/warning (of punishment) does not apply to it.”

12- Al-Munaawi in ‘Faydh al-Qadir’:
وجاء في فيض القدير للمناوي:
(والمسبل إزاره) الذي يطوّل ثوبه ويرسله إذا مشى تيهاً وفخراً (خيلاء) أي يقصد الخيلاء بخلافه لا بقصدها ولذلك رخص المصطفى صلى اللّه عليه وسلم في ذلك لأبي بكر حيث كان جره لغير الخيلاء
“(Out of arrogance)”, meaning he intends pride/arrogance, contrary to someone who doesn’t intend this. That’s why the Prophet made an exception for Abu Bakr, when his garment would extend without arrogance.”

13- al-Sindi in ‘Hashiyah’:
وقال السندي في حاشيته على (سنن النسائي) في شرح حديث” ثلاثة لا يكلمهم الله… ومنهم المسبل”: “المسبل” من الإسبال بمعنى الإرخاء عن الحد الذي ينبغي الوقوف عنده والمراد إذا كان عن مخيلة والله تعالى أعلم .
و في حاشيته على ( البخاري4/ 24 ) قال معلقًا على حديث ” ما أسفل من الكعبين فهو في النار” : أي إذا كان ذلك خيلاء .
[Hadith] Three people God will not talk to … the one who drags his garment below ankles.
[al-Sindi comments]: “… this means when it’s associated with arrogance, and God knows best.”

14- Imaam al-Bahuti Hanbali in ‘Kashaf al-Qinaa’ (1/277):
وقال البهوتي (كشف القناع /ج1/277/دار الفكر): وهو أي الإسبال كبيرة للوعيد عليه الآتي بيانه في الخبر إسبال شيء من ثيابه ولو عمامة خيلاء لقوله صلى الله عليه وسلم من جر ثوبه خيلاء لم ينظر الله إليه متفق عليه وحديث ابن مسعود من أسبل إزاره في صلاته خيلاء فليس من الله في حل ولا حرام رواه أبو داود حرب لما روي أن النبي صلى الله عليه وسلم حين رأى بعض أصحابه يمشي بين الصفين يختال في مشيته قال إنها المشية يبغضها الله إلا في هذا الموطن وذلك لأن مذموم في الحرب فإن أسبل ثوبه لحاجة كستر ساق قبيح خيلاء أبيح قال أحمد في رواية حنبل جر الإزار وإسبال الرداء في الصلاة إذا لم يرد الخيلاء فلا بأس ما لم يرد التدليس على النساء فإنه من الفحش وفي الخبر من غشنا فليس منا ومثله أي التدليس بإسبال ثوبه لستر ساق قبيح ك قصيرة اتخذت رجلين من خشب فلم تعرف ذكره في الفروع توجيها ويكره أن يكون ثوب الرجل إلى فوق نصف ساقه نص عليه وتحت كعبه بلا حاجة وعنه ما تحتهما فهو في النار للخبر فإن كان لحاجة كقبح ساقه فلا و لا يكره ما بين ذلك أي بين نصف الساق وفوق الكعب أ.ه
He mentions the narration of Imam Ahmad when he ruled that if some extends his lower garment or cloak during prayer, then there is nothing wrong with this, if this is without arrogance.

15- Imam al-Suyuti Shafi’ee in ‘Tanwir’ and ‘Dibaj’:
و قال السيوطي في ( تنوير الحوالك 1/217 ) :
” ما أسفل من ذلك ” ، (ما) موصولة و (أسفل) بالنصب خبر كان محذوفة والجملة صلة . ويجوزكون (ما) شرطية و (أسفل) فعل ماض . (ففي النار) أي محله من الرجل وذلك خاص بمن قصد به الخيلاء .
و في ( الديباج 1/121) :
” المسبل إزاره المرخي له الجار طرفيه خيلاء فهو مخصص بالحديث الآخر “لا ينظر الله إلى من جر ثوبه خيلاء ” ، وقد رخص في ذلك لأبي بكر حيث كان جره لغير الخيلاء .”
“This ruling is specific for someone who intends arrogance with it…”
“And the Prophet made an exception for Abu Bakr when he wasn’t doing this with arrogance.”

16- Imam Ibn Battal al-Maliki said under the commentary of hadith of Abu Bakr
وفى حديث أبى بكر بيان أن سقط ثوبه بغير قصده وفعله ولم يقصد بذلك الخيلاء فإنه لا حرج عليه فى ذلك، لقوله عليه السلام لأبى بكر: (لست ممن يصنعه خيلاء) ألا ترى أن النبى عليه السلام جر ثوبه حين استعجل المسير إلى صلاة الخسوف، وهو مبين لأمته بقوله وفعله. وقد كان ابن عمر يكره أن يجر الرجل ثوبه على كل حال وهذه من شدائد ابن عمر، لأنه لم تخف عليه قصة أبى بكر وهو الراوى لها، والحجة فى السنة لا فى ما خلفها
“It is mentioned in the hadith of Abu Bakr that his lower garment came down without intention and his plan was not arrogance in this practice, there was no harm in it because Prophet peace be upon him said to Abu Bakr: “You are not one of those who do that out of conceit.”
Don’t you see that Prophet peace be upon him got up dragging his garment (on the ground) hurriedly for the prayer of eclipse. He peace be upon him cleared for his Ummah with his sayings and practice that without arrogance this is allowed….
[Sharah Saheeh al Bukhari 9/87].

17- Qadhi Iyaad al-Maaliki in his commentary of Sahih Muslim:
معلقاً على حديث ابن عمر لا ينظر الله عز وجل يوم القيامة إلى من جر ثوبه خيلاء « تخصيص جره على وجه الخيلاء يدل على أن من جره لغير ذلك فليس بداخل تحت الوعيد وقد رخص في ذلك النبي خ لأبى بكر الصديق ا وقال :(لست منهم) إذ كان جره إياه لغير الخيلاء
“This hadith is did takhsees of a general hadith of dragging the garments that it is for the one who do it out of pride, and who does this without pride he does not come under this warning, because Prophet peace be upon him gave concession to Abu Bakr (may Allaah be pleased with him) that: “You are not one of them. i.e., those who let the garment hang down out of pride. ”
(“Ikmal al Muallim”, 1/257).

18- Ibn Muflih Hanbali said:
قَالَ صَاحِبُ الْمُحِيطِ مِنْ الْحَنَفِيَّةِ وَرُوِيَ أَنَّ أَبَا حَنِيفَةَ – رَحِمَهُ اللَّهُ – ارْتَدَى بِرِدَاءٍ ثَمِينٍ قِيمَتُهُ أَرْبَعُمِائَةِ دِينَارٍ وَكَانَ يَجُرُّهُ عَلَى الْأَرْضِ فَقِيلَ لَهُ أَوَلَسْنَا نُهِينَا عَنْ هَذَا؟ فَقَالَ إنَّمَا ذَلِكَ لِذَوِي الْخُيَلَاءِ وَلَسْنَا مِنْهُمْ، وَاخْتَارَ الشَّيْخُ تَقِيُّ الدِّينِ – رَحِمَهُ اللَّهُ – عَدَمَ تَحْرِيمِهِ وَلَمْ يَتَعَرَّضْ لِكَرَاهَةٍ وَلَا عَدَمِهَا.
“Author of al Muheet among the Hanafiyah said that: Abu Haneefah (may Allaah be pleased with him) wore an expansive rida’ and let it drag on the ground. It was said to him: Are we not forbidden to do this? He said: That is for those who show off and we are not among them.
Shaykh Taqiy al-Deen (Ibn Taymiyah) favoured the view that it is not haraam, but he did not mention whether it is makrooh or not.”
[al-Adaab al-Shar’iyyah (3/521)]

Share This:

Leave Your Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *